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부가물에 의한 고속어선의 성능개선 가능성에 관한 연구

A feasibility study on the improvement of performance for high speed fishing vessel

  • 이귀주 (조선대학교 선박해양공학과) ;
  • 박원미 (조선대학교 선박해양공학과)
  • 발행 : 2002.11.01

초록

TPI는 고속 활주선의 소음, 진동, 트림 및 핏칭운동을 감소시킨 것으로 실선 시운전에서 증명되었다. 또한 모형시험에서 저항성능도 미소하게나마 개선시킨 것으로 입증되었다

In the design of high speed fishing vessel, it's hull form has to be decided from a view point of resistance and propulsion performance without neglection of seakeeping characteristics. In spite of many efforts, the performance improvement by hull form itself has it's limitations, specially for high speed craft. In this paper, a study on the improvement of performance for high speed planing hull type fishing vessel has been introduced.

키워드

참고문헌

  1. 이귀주 . 이광일(1998) : 활주선형 고속어선의 단면형상 및 장-폭비와 성능과의 관계에 대한 연구- , 한국해양공학회 34(3), 283-286.
  2. 이귀주 . 한재호(1997) : 반쌍동선미선형을 갖는 중형연승어선의 저항성능에 관한 연구, 대한조선학회지 33(4), 259-266.
  3. 이귀주 . 김경화(2001) : 고속활주형어선의 종방향중심이 저항에 미치는 영향에 관한 연구, 한국어업기술학회지 37(4), 308-312