The Implementation of eCRM Solution for Design Development

디자인개발을 위한 eCRM솔루션구현

  • 홍정표 (전북대학교 산업디자인과) ;
  • 양종열 (전북대학교 산업디자인과) ;
  • 이유리 (전북대학교 산업디자인과) ;
  • 오민권 (전북대학교 정보기술학부)
  • Published : 2002.08.01

Abstract

These days information technology and internet have made startling progress. In these developing environments, the strategy or marketing based on existing off-line is getting more difficult to accomplish the role of the improvement of business competitive power, and they are bringing out a lot of changes in information management and marketing performance method about consumers due to digital networking between companies and consumers. These developments and changes make many varieties in the way of design studying methodology. Therefore, in this study, considering the aspects of design, society and environment, after I developed the consumer response framework about products design which is argued by Bloch(1995) ; distinct relationship model among preference degree- design image adjective - design factors, we established design information abstraction solution combined with the interaction based on IT as eCRM in real time. This suggested solutions will provide product designers with good information in finding the design factors which consumers prefer.

최근 정보기술과 인터넷은 눈부신 발전을 해오고 있다. 이렇게 변화하는 환경 속에서 기존의 오프라인 관점에 근거한 전략이나 마케팅은 더 이상 기업경쟁력 향상의 역할을 수행하기가 어렵게 되어가고 있으며, 기업과 고객 사이에서의 디지털 네트워킹으로 인한 고객들에 대한 정보관리 및 마케팅실행방법 등에 있어서 많은 변화를 가져오고 있다. 이러한 발전과 변화는 디자인 연구 방법론 에 있어서도 많은 변화를 유도하고 있다. 따라서 디자인적인 측면과 사회·환경적인 측면을 고려하여 본 연구는 Bloch(1995)가 주장한 제품디자인에 대한 소비자반응 프레임웍 즉, 선호정도-디자인이미지형용사-디자인요소들간의 명확한 인과관계모형을 구축한 후, IT기반 인터렉션부분인 eCRM을 결합하여 디자인 개발에 적용할 수 있는 실시간 디자인 정보 추출 솔루션을 구축하였다. 이를 통해 소비자들이 어떤 이미지를 제공하는 제품디자인을 선호하며 선호하는 제품디자인이 제공하는 이미지는 어떤 디자인요소들로 구성되는지에 대한 인과관계를 규명하여 디자이너들이 좀더 객관적이고 신뢰 할 수 있는 디자인요소들을 선택하여 디자인할 수 있는 지침을 온라인 상에서 실시간에 제공받을 수 있다.

Keywords