광고디자인 교육과정의 모듈학습법 개발 연구 -학습능력과 학습영역 및 모듈추출 사례를 중심으로-

A Study on the Module Learning Method in Advertising Design Curriculum -Especially on teaming ability, teaming category el case of module-

  • 조각현 (세명대학교 시각디자인학과)
  • 발행 : 2002.08.01

초록

현대의 복잡한 사회구조와 사회 구성원의 의식변화에 따라 사회 구성원의 직업수행방식과 능력도 바뀌어 가고 있다. 이러한 사회환경변화에 따른 사회구성원의 직업 수행능력과 적응력 제고를 위해 학습자의 자율적 학습체제의 필요성이 대두되었다. 이러한 해결점으로 모듈식 교재 개발의 체제적인 접근방법이 요구되었고, 특히 직업을 수행할 수 있는 능력을 중심으로 한 모듈식 교재체제를 개발하고 적용하는데 본 연구의 목적을 두고 있다. 본 연구는 광고디자인 직무분석을 토대로, 각 직무를 수행할 수 있는 학습 능력을 추출하고 각 능력별로 학습영역을 설정하여 각 영역별 지식, 기능, 태도를 추출하였다. 이러한 과정을 집대성한 것이 모듈식 교재체제 개발의 기초가 되는 것이다. 본 연구를 시작으로 광고디자인 분야뿐만 아닌 다른 분야에서도 적극적으로 모듈식 교육체제를 개발${\cdot}$적용하길 바란다.

The occupational execution technique and the ability of people has been changed along with the change of thinking and the development of complicated social structure. The needs of learner's self-controlled learning system is arise to increase the occupational execution technique and adaptation in such a changing social environment. To meet these needs, we must develop systematic approach on the module-type educational material system. The purpose of this study lies on developing the module-type educational material system and its application in aspects of occupational execution ability. Based on the job analysis of advertising design, 1 analyze the learning ability for the occupational execution and abstract knowledge, function, attitude from each learning category of each learning ability. All these processes are the basis of developing the module-type educational material system. and the system will be appreciated in many other fields not only on advertising design.

키워드