휴대폰에 소프트웨어 추가 없이 영상 스트림을 전송하는 방법 연구

A Study on a Transferring Method of Video Stream to Existing Handphones without Downloading Additional Software

  • 박대원 (숭실대학교 대학원 컴퓨터학과) ;
  • 홍마리아 (숭실대학교 대학원 컴퓨터학과) ;
  • 김규정 (숭실대학교 미디어학부) ;
  • 임영환 (숭실대학교 미디어학부)
  • 발행 : 2002.06.01

초록

본 논문은 휴대폰에 소프트웨어를 추가하지 않고 카메라에서 실시간으로 캡쳐한 영상을 휴대폰으로 전송하는 방법을 제안하고, 실험한 결과를 제시하였다. 본 논문에서는 실시간 영상을 휴대폰으로 전송하는 방법으로 WAP 풀 기반의 영상전송 방법과 WAP 푸시 서비스 기반의 영상 전송 방법에 대하여 제안하고, 실시간 영상을 WBMP 이미지로 변환시에 문제가 되는 임계값 설저을 영상의 히스토그램을 사용하여 전체 픽셀 값들에 대한 평균값으로 사용한 방법을 제안하였다. 이 방법을 구현하기 위해서 스트림 엔진과 연동한 메커니즘으로 카메라에서 캡쳐된 영상을 WBMP 포맷으로 변환하는 영상변환 필터(WBMPFlter)를 구현하고, 무선인터넷상에서 영상을 전송할 수 있는 영상전송 미디움(WrelessMedum)을 구현하였다.

This paper proposes a real-time transferring method of captured video stream to existing handphones without downloading additional software. For real-time transferring of captured vid대 data to handphones, two methods, the WAP based pull-method and the WAP based push-method, are proposed in the paper. Also for transcoding of captured frame into a WBMP image, a threshold setting method which uses the average value of total values of pixels in a scene is proposed. The methods we proposed are implemented in stream engines as video transcoding filter(called WBMPFilter) and video transferring medium(called WirelessMedium). And the experimental system shows 1 frame per 3 seconds transfer of video to existing handphones.

키워드