Innovation System of a Theme Park: A Case Study of Everland in Yongin, Korea

테마파크 에버랜드의 혁신시스템

  • Published : 2002.12.01

Abstract

The purpose of this study is to analyze the characteristics of the innovation system of a theme park, and to suggest the development strategies of a theme park through looking at Everland in Yongin, Korea. Everland had relatively the strong networks with in-house, customers, and suppliers, while it had the weak networks with competitors and universities. The innovation information network is constructed among in-house innovation actors; while, the level of interactive learning is low. So the innovation barriers exist; namely, the insufficiency of information exchange, the lack of roles of intermediate organizations, and the gap of R&D and practices. The cooperation and trust should be accumulated to overcome the barriers of innovations. Therefore, Everland should strengthen the networks with in-house innovation actors, and diffuse the cooperation and trust outwards. To maximize the synergies, Everland should construct the networks of innovation actors in a region (Regional Innovation System). To construct Regional Innovation System, first, Everland should construct the close and horizontal cooperation relationship with related firms, and intensify the innovation capacity through learning by interacting. Second, Everland should diffuse the principle of win-win through cooperation and competition.

본 연구는 우리나라의 대표적 테마파크인 에버랜드의 혁신시스템의 실태 및 혁신장애를 분석하여 앞으로의 발전방향을 제시하였다. 에버랜드의 혁신 네트워크는 기업내 그리고 고객, 공급자 네트워크는 비교적 강하나, 경쟁자 및 대학과의 네트워크는 약하다. 기업내에는 혁신정보 네트워크가 구축되어 있으나, 그 상호학습 수준은 낮아 정보교환의 부족, 매개기관의 네트워크 부족, 연구와 실제 운영간의 갭 등의 혁신장애가 발생한다. 이의 극복을 위해서는 협력과 신뢰 등의 사회자본을 축적시켜 에버랜드는 기업내 혁신원천들과의 네트워크를 강화시키고, 이를 외부로 확산시켜 지역혁신시스템으로 확대 구축하여야 한다. 나아가 이를 통하여 기업내와 지역내의 혁신주체들간의 집단적 상호학습과 혁신창출의 과정을 통해 지역과 에버랜드 양자가 하나의 학습지역화가 되어야 한다.

Keywords