Splicing Techniques in the PES System Layer for the Editing at a GOP Module of The MPEG-2 based Images

MPEG-2 기반영상 GOP 단위 편집을 위한 PES 시스템 영역에서의 스트림 접함 방법

  • 김동준 (연세대학교 전기전자공학과) ;
  • 최윤식 (연세대학교 전기전자공학과)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

In this paper, several methods which guarantee the seamless editing when the splicing is applied to the MPEG-2 system streams are described. In the MPEG-2 system standard, it is recommended that the splicing technique is applied in the Transport Stream(TS) domain. However, in view of the video editing, the splicing at an arbitrary picture unit can not be guaranteed. The splicing in the PES domain is only considered in this paper because the PES is one of the MPEG-2 system streams and this result could be directly extended to the video splicing techniques in the TS or PS domain. Thus. the problems that might occur when different two PES streams are spliced and its effects to the video quality are compared and analyzed. Based on this analysis. several methods that can resolve these problems directly in the PES domain are proposed. Consequently, the computer simulation demonstrates that the splicing at a GOP modulo is guaranteed to have good video quality even without considering the state of the PES packet only if the PES_packet_length field of the PES packet header is used.

본 논문은 MPEG-2 시스템 스트림 영역에서의 접합(splicing)이 MPEG-2 비디오 화면의 손상 없는 재생을 보장할 수 있는 방법을 연구한다. 기존의 접합은 MPEG-2 시스템의 TS 영역에서 수행하고 있는데, 비디오 문제로 한정시킨 영상편집의 관점에서 보면, 화면의 깨짐이 없는 임의의 픽처에서의 접합을 보장할 수 없다. 본 논문에서는 MPEG-2 시스템의 PES 영역에서의 비디오 화면을 고려한 접합을 다룸으로서 상위의 TS와 PS에서 동일한 목적의 접합을 수행할 수 있도록 하는 연구의 기반을 마련하고자 하였다. 그러기 위해서 먼저, 자각 다른 두 PES 스트림의 접합 시 발생하는 문제와 이로 인해 비디오 화면에 미치게 되는 영향을 비교, 분석하였고. 이를 토대로, PES 영역에서 직접 비디오 화면의 재생시에 일어날 수 있는 문제의 원인을 해결하는 방안을 모색하였다. 그 결과, PES 패킷의 헤더 정보 중 PES 패킷 길이 필드 값을 이용하면, PES 패킷의 상태와 관계없이 GOP 단위의 접합을 보장할 수 있음을 확인하였다.

Keywords

References

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