Abstract
In this paper, we consider a wireless multimedia environment to service both real-time video traffic and non-real-time WWW-application traffic In our suggested new packet scheduling algorithm, we consider both the accumulation counter and SIR to reduce delay in real-time traffic. In addition, our packet scheduling algorithm gives priority first to real-time video traffic service and then to non-real-time internet Packet service when real-time traffic service is absent. From the simulation results, we find that the AC (Accumulation Counter) scheme has much smaller delay than the conversional M-LWDF scheme for real-time video data users, which has a special quality sensitive to its own delay. We also consider the transmission structure of using both the frame period in the time-axis and the OVSF codes in the code-axis at the same time, which is similar to the structure of HSDPA system.
본 논문에서의 패킷 스케줄러는 무선 채널 환경에서 실시간 비디오 트래픽과 비실시간 인터넷 트래픽을 동시에 서비스한다. 그리고 실시간 트래픽에 대한 지연을 감소 시기키 위하여 누적카운터와 SIR값을 동시에 고려하는 새로운 패킷 스케줄링 알고리즘을 제안한다. 본 알고리즘에서는 실시간 트래픽을 비실시간 트래픽에 비하여 우선적으로 처리한다. 시뮬레이션 결과를 고찰할 때, 실시간 비디오 트래픽과 같이 지연성능에 민감한 서비스의 경우에는 AC(Accumulation Counter) 방식이 기존의 M-LWDF방식보다 더 적합한 알고리즘으로 관찰되었다. 본 논문에서는 HSDPA 시스템과 유사한 구조를 채택하여 시간 축으로는 프레임 주기를 가지며 동시에 코드 축으로는 OVSF 코드를 사용할 수 있는 구조를 채택하여 모의 실험을 수행하였다.