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Experimental Study on Slow Drift Motion Damping

장주기 표류운동의 감쇠력에 관한 연구

  • 김현조 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) ;
  • 홍사영 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) ;
  • 김진하 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소)
  • Published : 2002.11.01

Abstract

In the present study, the amount of slow drift motion damping of shuttle tanker in still water and various environments is measured through free decay model test. Although the estimation of slow drift damping is essential in analysing slow drift motion of moored FPSO or DP controlled shuttle tanker, it is difficult to predict damping accurately by theoretical analysis. The estimation of drift damping depends on model test mostly. Through the model test, the amount of slow drift damping is measured and the effects of environments and thruster action on drift damping are investigated. The measured damping characteristics are expected to be used in the analysis on slow drift motion of moored vessel.

계류된 FPSO와 DP로 위치를 유지하는 셔틀탱커에 있어 장주기 표류운동의 특성은 매우 중요하다. 장주기 공진 운동 해석에 있어 표류감쇠력의 중요성은 아무리 강조해도 지나침이 없으나 감쇠력 발생의 원인이 너무도 다양하기 때문에 아직까지 이론에 의해 정확한 감쇠력을 추정하기가 어렵다. 따라서 모형시험을 통한 표류감쇠력을 이용하는 것이 시뮬레이션에서 장주기 운동예측치의 신뢰성을 높이는 방법이다. 본 논문에서는 FPSO, 셔틀탱커 등의 표류감쇠력의 실험 예측치를 구하기 위해 탱커 선형의 장주기 표류운동 감쇠력을 계측하였다. 파도, 바람, 조류 등에 의한 영향을 살펴보았으며 추진기 작동유무에 따른 장주기 운동감쇠력의 변화를 고찰하였다.

Keywords

References

  1. 김현조 외, 2000, KDPSIM 사용자 설명서, 한국해양연구원
  2. 최윤락, 1997, 고차경계 요소법을 이용한 2차항 파랑하중 해석, 박사학위논문, 서울대학교
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Cited by

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