Abstract
This paper presents the design and implementation of a cache file system, umcFS, which is specifically designed to provide an efficient caching and transmission of streaming media. The proposed file system is based on the concept of file disk and implemented as an application level on top of a general-purpose file system. The file disk favors the continuity of cached media and provides an efficient I/O mechanism for cache server. umcFS statically allocates control blocks as well as media cache blocks. These blocks are referenced by the single-level indirect management structure. As the file system is designed as an application level, it is easy to develop and port to other systems. The performance of the implemented system shows that umcFS performs about 13% better than the native file system in randomly accessing the cache blocks of 1024KB.
본 논문에서는 스트리밍 미디어의 효율적인 캐슁과 재전송을 목적으로 범용 화일 시스템에 기반한 사용자 수준의 스트리밍 미디어 캐쉬 화일 시스템(umcFS)을 설계하고 구현하였다. umcFS는 범용화일 시스템의 저장역을 선점하는 화일 디스크에 기반한다. 화일 디스크는 캐쉬 블럭의 물리적인 연속성을 확보하여 효율적인 캐쉬 입출력 시스템을 구성하는 가상 디스크이다. umcFS 구조는 큰 캐쉬 블럭 구조와 제어블럭의 정적 할당을 기본 정책으로 유닉스 화일 시스템과 비교되는 확장된 1차 간접 블럭 참조를 통해서 캐쉬 블럭을 관리한다. 또한 사용자 수준의 라이브러리로 개발되어 시스템 간에 이식성과 확장성이 우수하고 개발 기간이 짧은 장점이 있다. umcFS의 구현을 통해 umcFS의 저수준과 API 수준의 입출력 성능을 비교 분석하였다. 1024KB의 적정 캐쉬 블럭 크기에 대한 임의 입출력 실험 결과, umcFS가 화일 블럭 캐쉬에 비해 약 13%의 성능 향상을 보임을 알 수 있었다.