인터넷을 활용한 표본조사 방법에 관한 사례연구

Methodology for Internet Survey: Case Study

  • 윤은성 (숙명여자대학교 통계학과 대학원) ;
  • 김영원 (숙명여자대학교 통계학과)
  • 발행 : 2002.06.01

초록

본 연구에서는 설문지 형태 등 다양한 요인들이 인터넷 조사의 응답률 및 신뢰성에 미치는 영향을 고찰하기 위해 숙명여자대학교 재학생960명을 표본으로 추출하여 전자우편조사를 실시하였다. 조사 결과 53.9%의 응답률을 얻었으며, 이를 통해 인터넷조사에서 단일스크린 형태와 다중스크린형태, 사전통보, 응답 재요청 등의 요인에 따른 응답률을 분석하였다. 또한 사례연구를 통해 비확률추출법인 자발적 참여에 의한 인터넷조사와 확률추출법인 전자우편조사 결과를 비교했을 경우 전자우편조사에서 보다 성실한 응답을 얻을 수 있다는 결론을 얻었다. 비록 제한적인 모집단을 연구대상으로 했지만 과학적인 확률추출을 적용한 신뢰성 있는 인터넷조사방법의 구현이 무엇보다 중요하고, 아울러 특정 집단을 모집단으로 하는 경우 확률추출에 의한 인터넷조사 방법의 구현이 현실적으로 가능하다는 사실을 확인할 수 있었다.

We examine the response patterns to web survey with a series of experiments embedded in a survey of students at the Sookmyung Women's University. A sample of 960 students was sent e-mail invitation to participate in a internet survey, The response rate was 53.9% except partial and overall non-response. Methodological experiments included the use of a pre-notification, reminder notices as well as the type of questionnaire. These factors that manipulate the perceived burden of the task had an effect on the likelihood of accepting the survey invitation. This paper discusses the overall implementation and outcome of the survey, and describes the results of the imbedded design experiments. Also we compared the representative of self-selected and probability sample.

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