The Creation of Outdoor Environmental Education Space at an Elementary School

초등학교 옥외 환경학습공간 조성

  • 방광자 (상명대학교 환경원예조경학부) ;
  • 김기현 (상명대학교 환경원예조경학부) ;
  • 박성은 (상명대학교 환경원예조경학부)
  • Published : 2002.02.01

Abstract

As recognition and polices for plans to preserve natural resources and to develop environment-friendly space in school education is developed, not only organization of curriculums related to these is required but also facilities for the education are indispensable. Therefore, this study tries to suggest several standards on matters including kinds and scale of facilities and the introduction of species by facilities required for outdoor teaming spaces for environmental education in the elementary school system. The methods of this study include researching various records related to environmental education in elementary school, researching the present condition of outdoor learning space installed and operating in the existing schools by making an on-the-spot survey, and analyzing appearance frequencies of plants and animals displayed in the text. In addition, the actual conditions of the facility use and management were investigate through a questionnaire, We chose and diagrammed a model of the installed facilities by putting the results together. For analyses the investigated eight schools, were categorized as ‘facilities-arranged type’or ‘connection type with ecological park’. The first type distributed and arranged facilities, including meteorological observatory, rocky park, experience-learning area, ecological pond, animal-breeding farm and field-leaning area into appropriate locations according to the site conditions of the school while the second type created a natural learning place by integrating several facilities and arranging areas such as an animal-breeding farm and experience-learning area into appropriate sites. In this study, essential facilities for outdoor learning are classified into ecological park, experience-loaming area, field loaming area, and for natural learning, meteorological observatory, animal-breeding farm, and greenhouse.

Keywords

References

  1. 97학년도 제6차 개정판 초등학교 교과서 전권 교육부
  2. 환경교육 v.11 no.1 환경교육의 장에 대한 교사들의 인식연구 김인호;김귀곤
  3. 환경교육 v.12 no.1 학교환경교육 활성화를 위한 현장 체험 학습프로그램 개발에 대한 기초연구 김인호;남상준;이영
  4. 강원대학교 대학원 석사학위논문 초등학교 식물교육 및 수목관리대장의 전산화 김진아
  5. 신설학교 조경 개선방안 연구 대전광역시교육청
  6. 2001년 2월 12일자 보도문 동아일보
  7. 상명대학교 대학원 석사학위논문 학교환경 교육에서의 자생식물 이용현황 및 활용에 관한 연구 박성은
  8. 한국환경녹화복원학회 창립기념 한·일 심포지움 논문집 녹화를 위한 자생식물의 이용 방광자
  9. 한국환경녹화복원학회 v.3 no.1 학교교육을 통한 학교 환경교육 개선에 관한 기초연구 방광자
  10. 한국조경학회지 v.25 no.4 자연과의 접촉공간 조성에 관련된 일본의 시책·사업에 관한 연구 배현미
  11. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 한국 환경교육의 동향과 발전방안 서난희
  12. 생명의 나무 1,000만 그루심기 서울특별시
  13. 서울대 대학원 석사학위논문 도시공원의 환경교육 기능평가 및 개선방안에 관한 연구 송영은
  14. 환경교육교수·학습방법론 학교 환경교육에서의 현장체험학습 이선경
  15. 환경과 조경 학교녹화로 지역환경개선까지 조수연
  16. 경성대학교 교육대학원 석사학위 논문 초등학교 환경교육 실태와 개선방안 조용대
  17. 학교환경교육 내용체계화 연구 최석진;신동희;이선경;이동엽