Abstract
The reuse by using framework is proposed to improve productivity. It is a set of usable and expandable classes and their connectivity. But frameworks are described with programming languages, it is hard for developers to learn the collaborative patterns of a framework by reading it. Patterns are one approach to improving the documentation. But this should be redesigned to expand and redefine the framework. The necessity of the formal description of architecture information is being proposed to relate to programming language. This paper support the following points. First of all, it has been proposed the description of the needed elements when developing a framework using ADL. Secondly, the current development process has been refined to be suitable for developing the domain framework. Thirdly, it has been proposed the development of a application using a framework implemented by an architecture information described with ADL. Overalls, the main contents of this research is defining the ideas of a description and development of an architecture framework using ADL.
프레임워크는 기본적으로 소프트웨어 개발 시 얻어진 생산물들을 상위레벨의 추상화 과정을 통해 그 분석 및 설계 정보의 재사용을 통해 소프트웨어의 재사용 범위를 넓히고자 하는 시도이다. 그러나 이 프레임워크는 역호출관계를 통한 어플리케이션 개발 시스템이기 때문에 어플리케이션에 대한 아키텍처 정보를 모두 가지고 있어야 한다. 기존의 프레임워크의 경우 이런 아키텍처 정보는 설계 수준에서만 머물고 바로 코드 수준에서 정의, 사용되는 형태를 가져왔다. 따라서 프레임워크의 화장이나 컴포지션 시 코드를 재 설계하고 구현해야 하는 문제점이 있다. 즉 아키텍처 정보를 설계 수준과 코드 재사용 수준의 중긴 형태인 언어로서 개발, 사용해야할 필요성이 생겼다. 본 논문에서는 다음과 같은 연구에 중점을 두었다. 첫째로 아키텍처 정보를 보다 구체화하는 방법으로 ADL을 통한 표현 방법에 대해 정의하였다. 둘째로 기존의 추상화된 컴포넌트 기반 프레임워크 개발 공정을 아키텍처 정보를 구체화하여 개발하는데 적합하도록 그 공정을 개선하였다. 셋째로 ADL로 표현된 아키텍처 정보를 프레임워크를 통한 어플리케이션 개발에 필요한 정보로 활용하여 개발할 수 있도록 컴포넌트 프레임워크 지원도구를 개발하였다.