The Expression of the Human Body in Modern Arts and the Formative Nature of Costume

현대 예술에 나타난 신체의 표현과 복식의 조형성

  • Published : 2002.06.01

Abstract

This study is to observe the meaning, aesthetic formative nature of the human body which has been not only a main issue and discussion object but also socially, culturally connected with clothing by contemplating it in the respect of the trend of art. Additionally, a work of contemplation about human body introduced to fashion design was analyzed to renew the meaning and value of the formative art inside the human body. The way and scope of this study is to contemplate the concept and meaning of human body, based on the documentary records such as art history and clothing history in the West society as a main theme. The results of the analysis were as follows: In the first place, the formative characteristics shown in the modem arts expressing the human body since 1990 which are cubism, futurism, metaphysical painting, dadaism, surrealism, pop art, happening, feminism, body art, and technology art are distortion, exaggeration and dismantling. Second, the aesthetic formative nature and meaning in the human body appear to be different according to the standard of ideal beauty of human body when we examine the expression of it from the aspect of art-history and the meaning of human body implied in it. Besides, human body is being used as a messenger which delivers the message of modem artist to other people. So the changed meaning of human body has affected the clothing and made it possible to manufacture and form new styles of clothing that have never been before. In conclusion, the human body in the modem era plays an important role as a brand-new formative medium of communication in the human society and contributes to the development which applies the aesthetic formative nature of the human body to fashion design.

Keywords

References

  1. 김민수(1999). 21세기 디자인 문화탐사. 서울: 솔 출판사
  2. 김성호(1997). 신체 그 테마로서의 현대미술. 미술세계, 4
  3. 김윤희(1998). 현대 한국적 복식에 나타난 인체와 복식에 대한 미의식. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  4. 김은희(1997). 사실적. 추상적인 인체의 움직임과 복식미. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  5. Roy Ascott(2000). 생물학적 지평을 넘어선 미디어아트. 월간미술, 1
  6. Maggie Hum. 심정순. 엄경숙 옮김(1995). 페미니즘 이론사전. 도서출판 삼신각
  7. 미쉘 시누이예. 임진수 옮김(1995). 다다. 열화당
  8. 박용숙(1991). 현대 미술의 반성적 이해. 집문당
  9. 서순주(1992). 인체를 보는 오늘의 시각. 월간미술, 10
  10. 성영신(1997). 소비와 광고 속의 신체 이미지: 아름다움의 담론. 사회비평, 17
  11. 심부자(1999). 의복과 환경. 교문사
  12. Edward Lucie-Smith, 전경희 역(1995) 팝아트. 미진사
  13. Edward Lucie-Smith, 전경희 역 (1995 ). 해프닝. 열화당
  14. Yalom, Manlyn 지음, 윤길순 옮김(1999). 유방의 역사. 자작나무
  15. 유재길(1996). 초현실주의. 월간미술
  16. 윤지선(2000). 현대회화에 부각되어진 Text로서의 신체와 성적 Identity에 대한 연구. 한남대 미술학과 석사학위논문
  17. 이영환(1983). 서앙미술사. 박영사
  18. 이은영(1989). 복식에 있어서의 예술성의 개념, 숙명여자 대학교 대학원 박사학위논문
  19. 이주헌(1998). 미술로 보는 20세기. 학고재
  20. 이해영 . 안현숙 . 김선희 공저(2000). 21세기 패션정보. 일진사
  21. 임애진(1990). 팝 아트를 응용한 의상디자인. 서울대 석사학위논문
  22. 장문호(1975). 복식미학. 서울: 서울대학교 출판부
  23. 정삼호(1996). 현대패션 모드. 교문사
  24. 정흥숙(1992). 복식문화사. 교문사
  25. 케네드 클라크 . 이재호 역(1988). 누드의 미술사. 서울: 열화당
  26. Frank Popper, 박숙영 옮김(1999). 전자시대의 예술. 도서출판 예경
  27. Whitney Chadwick. 장희숙 옮김(1997). 여권신장파. 열화당
  28. Anthony Synnott(1960). The Body Social-symbolism, self and society, Routledge
  29. Colin Mcdowell(1992). Dressed to Kill: sex pawer andclothes, London : Hutchinson
  30. Craik, J. (1994). The Face of Fashion, Rouhledge, London and NewYork
  31. DeLong, M. (1987). The Way We Look, Iowa State University Press
  32. Douty, I., and Brannon, Evelyn L. (1984). 'Figure Attractiveness: Male and Female Preferences for Female Figure', Home Economics Research Journal, December, 13(2)
  33. FASHION Images de Mode, No.2
  34. Giovanni Lista (1985). LeFuturisme, Femand Hazan
  35. Gottdiener, M. (v), Postmodern semiotics, USA: Blackwell
  36. Leach, E. (1976). Culture and Communication, Cambridge University Press
  37. Marilyn J. Hom. Lois M. Gurel (1968). The Second Skin, Houghton
  38. Martin, R. (1996). Fashion and Surrealism, Thames and Hudson
  39. Norbert Lynton (1979). The Story of Modem Art, Phaidon Press Ltd
  40. Roach, M. and Eicher, J. (1973). The Visible Self : Perspectives on Dress, New Jersey: PrenticeHall, Inc
  41. Saunders, Gill (1989). The Nude, Cambridge: Harper & Row Publishers
  42. Visions of the body: Fashion or invisible corset-身體の夢, 京都服飾文化硏究財團, 1999
  43. Walker, A. (1836). Beauty: Illustrated Chiefly by an Analysis and Classification of Beauty in Women, (London: E. Wilson)
  44. Collezioni N. 55
  45. Men's Collections, Vol. 27