타피스트리 제작 시뮬레이션 소프트웨어 개발 연구

A Study on the simulation software of tapestry in textile design

  • 손은하 (울산대학교 정보통신대학원 정보디자인하) ;
  • 김성곤 (울산대학교 정보토신대학원 정보디자인학)
  • 발행 : 2002.02.01

초록

섬유예술은 현대 미술운동의 하나로 부각되었고, 그 중에서도 타피스트리는 인간의 역사와 함께 시작되어 지금가지 전시회와 다양한 형태를 통해 선보이고 있고 점점 깊이 연구되고 있다. 그러나 이 작업과정은 광대한 크기로 인해 시간적 육체적 노력이 엄청나게 요구된다. 현 상황은 샘플작업을 한 뒤 본 작업에 들어가는데 마무리 작업을 할 때까지 그 느낌을 잘 알 수 없기 때문에 완성단계에서도 마음에 들지 않으면 다시 작업을 하는 경우가 많이 있다. 이런 문제점을 보완하기 위해서 미리 컴퓨터를 통하여 확인 후 수정을 거쳐 결과물을 볼 수 있도록 하여 창작의 시간을 늘이고 불필요한 시간을 없애고자 시뮬레이션이 연구되었 다. 이 시뮬레이션의 주된 내용은 스캔, 드로잉, 라인 클린 업, 필업, 렌더링, 내역 조회의 과정을 거쳐 프린트 할 수 있도록 구성되었다. 내용은 스캔과 드로잉에서 아이디어 창출을 하고 라인 클린 업에서 벡터 이미지로 만든 다음 실의 느낌을 주고 수정을 한다. 이 이미지를 렌더링하고 실의 길이와 무게 가격 조회를 한 후 프린트하는 전과정을 시뮬레이션 하는 패키지 소프트웨어를 프로토타입으로 제작한 것이다. 이런 과정을 통해 타피스트리를 하는 여러 작가들과 학생들에게 보다 쉽게 접하고 미연에 불필요한 노력과 시간들을 줄일 수 있도록 연구 개발되었다.

Fabric art is most distinguished field among the Modern art. Among them, tapestry which begins human history is investigated more and more deeply and till now it displays with various type and exhibition. But, because of the huge scale of the working process, it requires much time and hard endeavor. After sampling, it begins main process in the present situation. But we cannot know exactly whether it goes well or not until it ends. So after fulfilled whole process, we often try new work again. Because of this reason, we devise computer simulation. With computer simulation we can preview whole working and lengthen the planning time, shorten the needless time. Simulation is made up of Scan, Drawing, Line clean up, Rendering, Parity, and Printing. Scan and Drawing can male new idea. And during the Line clean up we can make vector image and modify the image. And then rendering the image and inquiring the length and weight of yarn. Last process is printing an then making a package soft ware by means of prototype. Through these process, many producers and student can easily access to tapestry and reduce the needless time and endeavor.

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