프랜차이즈 아이덴티티 디자인에 관한 연구

A Study on the Franchise identity design

  • 김훈 (세종대학교 디자인학과)
  • 발행 : 2002.02.01

초록

C.I.P(corporate identity program)는 기업전략에 따른 개념을 기반으로 기업의 시각적 환경을 구성하는 각종 시각매체들을 일정한 규정에 의해 규격화, 표준화시키는 프로그램이며, 이에 따라 의도적이고 능동적으로 바람직한 기업의 이미지를 형성시키는 것이다. 그러나 최근의 급격한 기업환경의 변화에 따른 기업혁신과 새로운 형태의 기업의 등장은 기존 CIP개념의 변화를 요구하고 있다. 특히 기업이미지와 관련된 각종 시각매체들은 디지털화 되고있으며, 다양하고 새로운 시각매체들이 발생함으로서 여기에 적합한 아이덴티티디자인이 요구되고 있는 것이다. 최근의 새로운 기업환경에 적합한 특성을 가진 기업형태의 하나인 프랜차이즈 기업에 기존의 CIP 개념을 적용하는 것은 여러 가지 면에서 부족하고 부적절한 요소가 많다. 이미 오래 전부터 기업의 사무환경은 컴퓨팅환경에서 수행되고 있고 일반 가정이나 소규모 업소에서도 이제는 네트워킹을 통한 디지털화된 생활이 일반화된 현실이라 할 때, 이제 기업의 아이덴티티 디자인에서도 종래 CIP가 인쇄매체에 비중을 둔 것에서 벗어나 영상매체 및 새로운 첨단 정보매체에 까지 확대 적용할 수 있는 기능을 갖춰야 할 것이다. 이러한 이유로 본 연구에서는 프랜차이즈시스템에 관련된 아이덴티티 디자인을 F.I.P(franchise Identity programs)라 구별하고 그 개념과 세부적인 내용을 연구한다.

CIP, or Corporate Identity Program is a program to standardize, conforming to a set of regulations, various visual media which form a corporate environment based on the concepts drawn from the corporate strategies in order to actively create a planned but ideal corporate image. However, both the recent corporate renovation and the emergence of a new type of corporations prompted by a rapid change in an corporate environment caused the existing corporate concepts to be adapted to such a change. Particularly various visual media related to a corporate image are getting digitalized, and the emergence of a new and varied type of visual media give rise to a new pattern of the identity design accommodating such changes. It may be improper and insufficient for the existing CIP to be applied on the franchising business which is considered most suitable for the new corporate environment. Business firm's office work has long been operated in an computing environment where the computer does all the work, and an individual home as well as small business began widely using the computer. It may therefore be necessary that the corporate identity design for the franchising business should include not only the use of visual media but new, ultramodern information media as well, departing from the CIP heavily centered on the usual print media. This study, for this reason, separates the identity design for the franchising business from the existing CIP to call it FIP, or Franchise Identity Program, and discusses its concept and details.

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