The Relationships Between the Perception of Social Support and the Adjustment to School Life of Gifted Middle School Students.

중학생 영재가 지각한 사회적 지지와 학교생활 적응과의 관계

  • Published : 2002.03.01

Abstract

The purpose of this study were to examine:(l)gifted middle school students'perception about Support fr~mpe ople around them, (2)the types of social support, (3)the number of support, and (4)the relationships among the factors above and the students' adjustment to school life The results obtained were as follows. On the whole, gifted middle school students obtained social support and their adjustment to school of life was higher than that of average students'. The rriore the students perceived support and help around them, the more they adjusted to their schlml life. The better important relationship was that of teachers' support and the student.,' adjustment to shool life. Namely, when the students perceived their teacher(support, their adjustment to a new school was greater. This study brmrght to atterltion that the teachers' understanding of the gifted students' specific character. In addition, a close relationship between teachers and the students was to be encouraged.

Keywords

References

  1. 공환택(1989). 고등학교 영재 집단의 스트레스 특성에 관한 조사연구, 전주우석대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 김관희(1997). 중학생의 사회적 지지와 학교생활 적응에 관한 연구. 강원 대학교 교육대학원 석사학위논문
  3. 김명숙(1995). 아동의 사회적 지지와 부적응과의 관계. 숙명여자대학 대학원 박사학위논문
  4. 김승미(1998). 초등학생과 중학생에서 사회적 지지와 스트레스가 학교생활 적응에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김혜경(1999). 아동이 지각하는 사회적지지와 자아존중감이 학교생활적응에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  6. 송종용(1988). 사회적 지지와 심리적 적응간의 관계 및 사회적 지지가 이중과제의 수행과 불안에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  7. 유윤희(1994). 학교적응, 불안, 학업성취간의 관계 분석. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 이동원(1984). 도시 주부의 관계망에 대한 조사, 이대 한국 문화원 논총, 제44집
  9. 이숙(1986). 정실질환자와 비정신질환자의 사회적지지 비교 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  10. 이종승(1980). 영재의 특성에 관한 연구. 서울: 한국교육개발원
  11. 이중석(1991). 가정-사회에 의한 비행 가속의 원인과 예방, 한국교원대학교 교수논총별책 제6집 제2호
  12. 이주현(1997). 영재아의 학교적응과 사회성숙도에 관한 연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  13. 임형철(1992). 영재아의 학교 적응에 대한 분석, 학국교원대학교 대학원 석사학위논문
  14. 장연집(1997). 아동문제 및 행동수정. 서울 : 양서원
  15. 전경원(1992). 휴머니즘에 입각한 특수한 영재교육. 서울: 양서원
  16. 진현령(1998). 영재 유형별 스트레스 수준과 학교생활 적응도와의 관계. 충북대학교 대학원 석사학위논문
  17. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  18. Caplan, G, & Killiea, M. (1976). Support system and mutual help, NewYork : Grune and Stratton
  19. Cobb, S.(1976). Social support as a mediator of life stress. Psychosomatic Medicine
  20. Cohen, S., & Hoberman, H. M. (1983). Positive events and social support as buffers of life change stress. Journal of AppIied SociaI psychology, 13
  21. Dubow, E. F., & Ullman, D. G. (1989). Assessing social support in elementary school children : The survey of children's social support. Journal of Clinical child psychology, Vol.18, 1
  22. Felnre, R. D., Ginter, M., & Primavera, J. (1982). Primary prevention during school transition : Social support and environment structure. American Journal of Community Psychology, 20
  23. Harter, S.(1985). Process underlying the construct, maintencece and enhancement of the self-concept in children. Psychological Perceptives on the Self, 3
  24. Heller, K. & Swindle, R. W. (1983). Social networks, perceived social support, and coping with stress
  25. Henderson, S. (1980). A development in social psychiatry : The systematic study of social bonds, The Journal of Nervous and Mental Disease, Vol. 168, NO. 2
  26. House, J. S., Robbins, C,. & Mrtzner, H. C. (1982). The association of social relationships and activities with mortality : propective evidence from the tecumseh community health study. American Journal of Epiology, 116, 1 https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.aje.a113384
  27. Kaplan, H. B., Cassel, J. C. & Gore, S.(1977). social support on Heath, Medical Care, Vol.15
  28. Kaplan, H. B., Robbins, J. C., & Martin, S. S.(1983). Antecedents of psychological distress in young adults: self-rejection, deprivation of social support, and life events. Journal of Health and social Behavior, 1
  29. Ladd, G. T. (1996). Elements of physiological psychology : a treatise of the activities and nature of the mind. Bristol, England : Thoemmes
  30. Marland, S. (1972). Education of the gifted and talented. Report to the congress. Washington, DC: U.S. Govemment Printing Office
  31. Reid, M., Jaccard, R. & Treder, R. (1989). 'My family and friend', Six to twilve-year-old children's peception social supports. Chitd Development, 60
  32. Silverman, L. K. (1989). Invisible handicaps. Roeper Review, 12(1)
  33. Weiss, R.(1986). Continuities and transformation in social relationships from childhood to adulthood. In W. Hartup & Z Rubin(Eds.), Relationships and Development Hillsdale,NJ : Erlbaum
  34. Wolchik , S. A., Sandler, I. N., & Braver, S. L. (1984). The social support networks of children of divorce. Poster presented at the annual meeting of the American psychological Association, Toronto