음악전문인과 비전문인에게서 나타나는 안정적 음정

Perceptually stable musical interval observed in musically trained and untrained listeners

  • 박유미 (서울대학교 대학원 협동과정 서양음악학)
  • 발행 : 2002.03.01

초록

음악에서의 최소단위인 음정을 지각하는데 있어 과연 우리나라 청자들의 정서를 반영하는 기제가 과연 존재하느냐 하는 점을 조사하기 위해 2가지 과제의 실험이 고안되었다. 서양 음악에서 강조되는 음정과 우리 나라 음악에서 강조되는 음정이 비교 분석되었다. 서양 음악 전문인과 음악을 전공하지 않은 일반인들에 의해 수행된 본 실험에서 나타난 일관된 결과는 완전4도 음정의 안정성이다. 완전4도는 음향학적으로, 그리고 우리나라 음악에서 중요한 위상을 가지는 음정이다. 이러한 결과는 서양 조성 체계에 의한 중요 음정(완전5도, 장3도)에 대한 안정적 지각을 보고하는 서양의 기존 결과들과는 큰 차이를 보인다. 즉 환경 적으로는 서양 음악에 노출되어 있지만 우리나라 청자들은 우리 음계상 중요 음정에서 강한 중력적 반응을 보이는 것으로 사료된다. 따라서 우리 고유의 음악적정서에 대한 진전된 논의가 가능하려면 서양의 기존 연구와는 독립적으로 연구되어야 할 부분이 필요하다.

The musical interval tells how two different pitches are related to each other. In this paper, 2 experiments examined the existence of a culture-specific system in the perception of musical intervals. These experiments evaluated the discrimination performance by the western-music experts and non-experts. The observed results demonstrate a quite different pattern compared to that of the western-culture. In these experiments. the perfect fourth's perceptual stability was clearly shown. This is significant in terms of the musical-processing system that reflects the culture-specific emotion in the domain of music. Even though we are widely exposed by the Western-tonal music. it is assumed that we have a certain type of gravity within our own musical pitch system. It has suggested that, for an advanced research, we need to carry out the tasks, requiring more empirical data independently from that of the western listeners.

키워드

참고문헌

  1. Journal of Music theory v.19 Interval recognition: Identification of melodic and harmonic intervals Killan. R.N.;Lorton. P.V.;Schubert. E.D.
  2. Psychology of music v.18 Intonation variants of musical intervals in isolation and on musical context Rakowski. A.
  3. Perception and psychophysics v.56 no.4 Frequency ratios and the discrimination of pure tone seuences Schellenberg. E.G.;Trehub. S.E.
  4. Devepmental psychology v.32 no.6 Children's discrimination of melodic intervals Schellenberg. E.G.;Trehub. S.E.
  5. Journal of experimental Child psychology v.74 Culture-general and culture-specific factors in discrimination of meloies Schellenberg. E.G.;Trehub. S.E.
  6. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance v.19 no.3 Musical context effects in infants and adults: Key distance Trainor. L.J.;Trehub. S.E.
  7. Perception & Psychophysics v.21 Categorical perception of tonal intervals: Musicians can't tell sharp from flat Siegel. J.A;Siegel. W.
  8. Journal of the Acoustical Society of America v.63 no.2 Categorical perception-phenomenon or epiphenomenon : Evidence from experiments in the perception of melodic musical intervals Burns. E. M.;Ward. W.D.
  9. 음악과 이론 v.4 음계에 대한 접근 방법 서우석
  10. 한국음향학회 학술발표대회 논문집 v.15 no.1 음정지각의 실험적 접근 박유미
  11. 한국심리학회지 v.8-2 음정과 음계 및 화음에 대한 지각적 범주화 반세범;정찬섭
  12. 고려대학교 대학원 박사학위 청구논문 국악 전문성에 따른 국악음의 조성도식 권윤주
  13. Handbook of research methods in human memory and cognition Recognition memory Murdock. Jr. B.B.;C.R. Puff(ed.)
  14. Signal detection and recognition by human observers: Contemporary readings Table of d' Elliot. P.B.;J.A. Swets(ed.)
  15. Psychomusicology v.14 The effects of melodic contexts on the perception of scale degrees Taylor. J.A.;Walls. K.C.;Barry. N.H.;
  16. 전통음악 개론 김해숙;백대웅;최태현
  17. 인하대학교 대학원 박사학위 청구 논문 조선총독부 시기의 초등음악교육에 관한 연구 신계휴
  18. Cognitive foundations of musical pitch Krumhansl. C.L.
  19. Annual Review of Psychology v.42 Music psychology: Tonal Structures in perception and mmory Krumhansl. C.L.