DOI QR코드

DOI QR Code

A Grading Method for Student′s Achievements Based on the Clustering Technique

클러스터링에 기반한 학업성적의 등급화 방법

  • Published : 2002.04.01

Abstract

There are two methods in evaluation student s achievement. The two evaluation methods are absolute evaluation and relative evaluation. They have much advantages respectively, but also have some limitations such as being too stereotyped or causing overcompetition among learners. This paper suggests a new evaluation method which evaluates student s achievements by considering the score distribution and the frequency The proposed method classifies the scores into several clusters considering the goodness. This approach calculates the goodness by applying the RE(relaxation error), and grades the achievement scores based on the goodness. The suggested method can avoid the problem of grading caused by the narrow gap of scores because it sets a standard for grading by the calculated goodness considering the score distribution and frequency of occurrence. The method can differentiate achievements of a school from those of others, and that it is useful for selecting advanced students and dull ones, and for evaluation of classes based on student s achievement.

학업성적 평가방법에는 일반적으로 절대평가와 상대평가가 있다. 이들 방법은 각기 장점들을 가지고 있으나 평가기준이 너무 일률적이거나 아니면 학습자간에 지나친 경쟁을 유발하는 등 일부 한계점들을 내포하고 있다. 본 논문에서는 일률적인 기준이 아닌 학습자들의 점수와 발생빈도를 감안한 등급화를 통해 학업성적을 평가하는 방법을 제안한다. 즉 전체 학습자의 학업성적을 적합도(goodness)를 감안하여 몇 개의 클래스로 분할하고 이를 등급으로 하는 것이다. 이를 위해 본 논문은 RE(Relaxation Error)를 적용하여 적합도를 구하고 이를 바탕으로 성적을 등급화 한다. 제안된 방법은 학업성적의 분포와 발생빈도를 고려한 적합도 측정에 의해 등급기준을 정하고 이에 따라 학업성적을 등급화 하므로 근소한 차고 등급이 구분되는 사례가 거의 없게 되며, 학교간 학생들의 학업 성적도를 차별화 할 수 있고, 실제적인 우수자나 부진아 선발 및 수준별 이동식 수업을 위한 평가에 유용하므고 기존의 두 방법을 보완하는 특성을 갖고 있다.

Keywords

References

  1. 단국대학교 경영대학원 경영학과 석사학위논문 퍼스날 컴퓨터를 利用한 相對評價 處理業務設計에 관한 연구 김기완
  2. 絶對評價를 위한 敎授目標設定과 尺度에 관한 硏究 김재복
  3. 학교학습의 극대화를 위한 교육평가의 이해 정종진
  4. 초·중고등학교 학교생활기록부 전산 처리 지침 울산광역시교육청
  5. Proceedings of the AAAI Workshop on Knowledge Discovery in Databases Abstraction of High Level Concepts from Numerical Values in Databases W. Chu,;K. Chiang
  6. Communications of ACM An Error-based Conceptual Method of Providing Approximate Query Answers Wesley W. Chu;Kuorong Chiang;Chih-Cheng Hsu https://doi.org/10.1145/272682.272714
  7. Journal of Intellingence Information Systems v.6 no.2/3 CoBase: A Scalable and Extensible Cooperative Information System Wesley W. Chu(et al.) https://doi.org/10.1007/BF00122129

Cited by

  1. Analysis of Clustering Evaluation Considering Features of Item Response Data Using Data Mining Technique for Setting Cut-Off Scores vol.9, pp.5, 2017, https://doi.org/10.3390/sym9050062