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선회중 전복한 저건현 내항 탱커의 복원성에 관한 연구 (1)

A Study on the Stability of a Low Freeboard Coastwise Tanker Capsized in Turning (1)

  • 공길영 (한국해양대학교 운항시스템공학부) ;
  • 김철승 (고배상선대학 상선학부 해사시스템과학전공) ;
  • Kong, Gil-Young (Division of Ship Operation Systems Engineering, College of Maritime Sciences, Korea Maritime University) ;
  • Kim, Chol-Seong (Department of Maritime Science, Faculty of Mercantile Marine Science, Kobe University of Mercantile Marine) ;
  • Sadakane, Hiroyuki (Department of Maritime Science, Faculty of Mercantile Marine Science, Kobe University of Mercantile Marine)
  • 발행 : 2002.03.01

초록

전복한 저건현 내항 탱커의 사고 원인을 조사하기 위하여 복원성에 영향을 미치는 자유표면영향과 저건현 선박에서 발생하는 해수침입, 침수침하 현상에 대하여 알아보았다. 피리고 선회시에 발생하는 경사 모멘트륵 계산하고 사고 선박의 경사 모멘트를 추정하였다. 이상의결과로부터 사고 선박의 복원성 상실에 의한 전복 원인을 고찰하였다.

A coastwise chemical tanker sailing at full speed has capsized in calm water and while turing. We investigate reasons of the accident and demonstrate that a proper correction for the free surface effect of the liquid cargo has not been practiced in the initial design stage and that the bow-sinkage induced in sailing has weakened the form stability of the ship. It is also shown that the liquid cargo shift occurring in turning generated a significant outward heel moment.

키워드

참고문헌

  1. 森田知治, '船舶復原力', 海文堂, p.84, 1998
  2. B.Buchner, On the Impact of Green Water Loading on Ship and Offshore Unit Design, PRADS 95, pp.430-443, 1995
  3. 高木又男 . 新井信一, 船舶 . 海洋構造物の耐波理論, 成由堂書店, pp.285-296, 1996.1
  4. Kobe University of Mercantile Marine, 'Studies on ship sinkage in Seto Inland Sea', Kansai Society of Naval Architectures, Japan, Zousen-setsukei-binran 4th edit, pp.450-451, 1983
  5. 이진택, 연안 여객선의 복원성능해석 및 안전성 연구, 한국기계연구원, pp.39-47, 1994. 4