EVALUATION OF PEDIATRIC DENIAL PATIENTS' BEHAVIOR AFTER USING AUDIO-VISUAL AIDS

시청각 기구를 이용한 소아환자의 행동조절에 관한 연구

  • Yeom, Soon-Joon (Department of Pediatric Dentistry, Samsung Medical Center, College of Medicine, Sungkyunkwan University) ;
  • Park, Ki-Tae (Department of Pediatric Dentistry, Samsung Medical Center, College of Medicine, Sungkyunkwan University)
  • 염순준 (성균관대학교 의과대학 삼성서울병원) ;
  • 박기태 (성균관대학교 의과대학 삼성서울병원)
  • Published : 2002.05.31

Abstract

In the area of pediatric dentistry, several behavior modification techniques have been attempted to relieve young patients' dental fear. The use of audio-visual(AV) aids is one of them and is increasing. In this study, several patients' reactions to dental treatment have been investigated after using AV aids, including patients' sleep, movement, crying and overall behavior. The effectiveness of AV aids have also been investigated through patients' age, previous dental experience and daily exposure to TV or video. Thirty healthy children with Frankl behavior rating (+) or (-) were included in this study. The average age of the children was $52.9{\pm}12.7$ months and no statistical difference was found between the two groups. Thirty patients were equally divided into two groups. Group I(control) received dental treatment with the conventional tell-show-do while group II(AV) with tell-show-do and AV aids. All patients received only restorative dental treatment and received no extraction. Houpt behavior rating scale was used to evaluate patients' behavior during the dental treatment. As a result, there was no significant difference between the two groups in movement and crying. However, more patients in the AV group fell asleep during the dental treatment compared to the control group. Within the AV group, patients with previous dental experience, older age and frequent exposure to AV materials showed better overall behavior during the dental treatment as audio-visual aids were used for behavior management.

치과진료시 환아는 어느 정도의 공포를 느끼게 되고, 이에 따른 다양한 부정적 반응을 표출하게 된다. 소아환자의 행동조절을 위해 여러 방법들이 시도되어 왔고, 최근 소아치과 분야에서 사용이 증가하고 있는 시청각자료의 이용도 그 중의 하나이다. 본 연구에서는 시청각자료의 사용이 치과진료시 환아의 반응에 미치는 영향과, 환아의 나이, 치과병력, 일일 TV나 비디오 시청시간 등과의 상관관계를 알아보고자 하였다. 삼성서울병원 소아치과를 내원한 만 $3{\sim}6$세의 건강한 아동 30명을 동수의 두 군으로 나누어, 1군에서는 치료시 통상의 tell-show-do만을 시행하였고, 2군에서는 시청각기구의 사용을 병행하였다. 발치를 제외한 통상의 보존적 술식만 실행하였고, 초진시 설문지를 통해 환아의 나이, 치과병력유무, Frankl 행동지수, 일일 TV나 비디오 시청시간을 조사하여 중등도의 협조도를 보이는 환아만을 대상으로 하였다. 치료시 환아의 행동평가에는 Houpt 행동분류 지수를 이용, 수면유도, 움직임, 울음 및 전체적인 반응을 기록하였다. 초진시 조사한 두 군간의 나이와 일일 TV나 비디오 시청시간 사이에는 차이가 없었다. 수면유도에 있어서 시청각군에서 유의성있는 수면유도 효과를 보였으며, 움직임이나 울음에 대하여는 유의성있는 차이를 보이지 않았다. 전체적 반응에 대한 평가에서는 시청각군이 유의성있는 개선된 반응을 보였는데, 치과병력의 존재, 연령의 증가, 시청각매체와의 빈번한 접촉시 시청각자료를 이용한 행동조절에 보다 긍정적으로 반응하였다.

Keywords