ABEEK 인증기준에 의한 교육요소 및 교과과정 개발

Development of Program Curriculum Based on ABEEK Criteria

  • 김정국 (명지대학교 전자정보통신공학부) ;
  • 박재현 (명지대학교 전자정보통신공학부) ;
  • 박강 (명지대학교 기계공학부)
  • Kim Jung-Kuk (School of Electronics, Information and Communication Engineering, Myongji University) ;
  • Park Jae-Hyun (School of Electronics, Information and Communication Engineering, Myongji University) ;
  • Park Kang (School of Mechanical Engineering, Myongji University)
  • 발행 : 2001.06.01

초록

한국공학교육인증원 인증기준 중 세 번째인 교육요소와 그에 따른 교과과정 개발은 현재 국내의 많은 대학들이 시행하고 있는 학부제가 특정 전공의 교육 프로그램을 인증하는 인증제와 상충하며, 또한 현재까지 인증기준에 따라 인증을 준비한 전례가 없기 때문에 여러 가지 흔란과 의문을 야기하고 있다. 본 논문에서는 명지대학교 공과대학 전자공학 전공을 예로 선정하여 인증기준에 의한 교육요소를 개발하고 그에 따른 교과과정을 개발한 사례를 소개함으로써 인증기준에 따른 교과과정 개발의 문제점을 조사하고 개발과정에서 경험한 여러 문제점과 개선점을 논의하고자 한다.

The third criterion of ABEEK criteria, program curriculum, currently causes confusions and questions among those who are preparing the accreditation, because the requirements in division system for student majors, that many universities adopt in Korea, contradicts those in the ABEEK criteria in various aspects, and the accreditation is new to this country. This paper describes the development procedure of the program curriculum according to the provisions of the ABEEK criteria, and discusses the easiness of the procedure and the difficulties we encountered during the curriculum development. It is found that the third criterion for program curriculum is well documented and provides an acceptable guideline for the preparation of ABEEK accreditation, although there are several aspects to be improved or clarified.

키워드