Abstract
We propose a mesh based multicast routing protocol referred to as HMMRP for ad-hoc networks. In HMMRP, a limited number of sources are selected as core sources, and the rest of the sources of a multicast group are connected to one of those core sources. The sources and the receivers of a multicast group are also connected through per source trees. In HMMRP, the data delivery mesh of a multicast group are composed of the nodes on these paths, and are reconfigured at regular intervals. Furthermore, each mesh member that lies on the paths between the sources and the core sources as well as be-tween the core sources and the receivers keeps checking if there is a symptom of mesh separation around itself. When a mesh member finds such symptom, it tries to patch itself to the mesh with a local flooding. As a result, the part of the data delivery mesh on those paths are kept connected with a lot higher probability than the rest of the data delivery mesh. That is, for a certain source receiver pair, it is very likely that at least there exists a data delivery path that route from the source to a core source and then to the receiver. Therefore, HMMRP may provide very high data delivery ratio without frequent entire data delivery mesh reconfiguration even when the nodal mobility is high. Simulation results show that HMMRP shows relatively little performance degradation with respect to mobility. Furthermore, the performance degradation with respect to mobility is even smaller when the size of the multicast group becomes larger.
본 논문에서는 에드 혹 망을 위한 메쉬 기반의 새로운 멀티캐스트 라우팅 프로토콜인 HMMRP (Hierarchical Mesh-based Multicast Routing Protocol)를 제안한다. HMMRP는 송신원 중 일부를 코어 송신원으로 두고 타 송신원들이 코어 송신원 중 하나에 반드시 연결되도록 한다. 그리고 송신원별 트리의 합집합으로 구성되는 메쉬에 의해 송신원과 수신원이 연결되도록 한다. HMMRP는 이들 연결 경로 상의 노드들로써 데이타 전달 메쉬를 형성하고 이를 정기적으로 재구성한다. 특히, 일반 송신원으로부터 코어 송신원에 이르는 경로와 코어 송신원으로부터 수신원에 이르는 트리에 해당하는 메쉬에 대해서는 정기적인 재구성 기간보다 훨씬 짧은 기간마다 국부적으로 메쉬 단절 가능성을 감시하고 복구하도록 함으로써, 임의의 송신원 수신원간에 최소한 송신원 코어 수신원을 경유하는 메쉬를 통해 데이타를 전달할 수 있도록 한다. 이렇게 함으로써 이동성이 높은 에드 혹 네트워크일지라도 정기적인 메쉬 재구성 기간을 짧게 잡지 않고 높은 데이타 전달율을 제공할 수 있다. 시뮬레이션을 통한 성능 분석 결과,HMMRP는 이동성에 대한 성능저하가 상대적으로 적으며, 특히 멀티캐스트 그룹의 규모가 커질수록 이동성에 대한 성능저하가 더욱 경미해짐을 알 수 있었다.