Development of a CAI Program on Atmospheric Pressure and the Effects of the CAI on Middle School Students' Science Achievement and Conceptual Change

대기압 개념학습을 위한 컴퓨터 보조수업 프로그램 개발 및 적용

  • 국동식 (충북대학교 사범대학 과학교육연구소) ;
  • 최동하 (충북 청주중학교)
  • Published : 2001.04.30

Abstract

The purposes of the study are (1) to develop a Computer-Assisted Instruction (CAI) program to deal with middle school students' misconceptions on the concept of atmospheric pressure, and (2) to investigate the effects of the CAI on students' achievement and conceptual change. The findings of the study are as follows: (1) Misconceptions about atmospheric pressure found are similar to the ones identified in earlier studies, (2) A CAI program on atmospheric pressure was developed based on the students' misconceptions identified, and (3) The instruction using CAI program has very positive effects on students' science achievement and conceptual change.

이 논문의 목적은 대기압개념에 대한 오개념을 기초하여 컴퓨터 보조수업 프로그램을 개발하여 중학교 과학과정에 적용하고 그 개념개선 효과를 조사하는 것이다. 그 결과는 다음과 같다. 1) 대기압에 대한 오개념을 확인하였고 2) 분석된 오개념을 고려한 CAI프로그램을 개발였으며 3) 학습에 적용한 결과 CAI를 적용한 학습이 전통적 학습보다 성취도와 오개념 개선에 효과적이었다.

Keywords

References

  1. 석사학위논문 중학교 과학과정 중 달의 운동학습을 위한 컴퓨터 보조 학습(CAI) 코스웨어 개발 강태우
  2. 제6차 교육과정 개편에 따른 중학교 과학과 교육과정 해설 교육부
  3. 한국지구과학회지 v.15 no.4 중, 고등학생들의 대기압 개념이해의 횡단적 연구 국동식
  4. 과학교육연구논총 v.15 no.1 중학교 과학 코스웨어의 현장적용연구 김영수;김경호
  5. 한국지구과학회지 v.16 no.2 고등학교 지구과학의 효율적인 학습을 위한 지구의 운동과 대기의 물에 대한CAI 프로그램의 개발 및 적용 소선섭;이원국;김여상;김칠영;김희수
  6. 한국지구과학회지 v.15 no.3 대기압과 달의 운동에 관한 중학생들의 개념분석 임정환;김학목
  7. 한국지구과학회지 v.12 no.2 과학교육에서 컴퓨터 보조학습 프로그램의 효과에 관한 연구 정진우
  8. Korean Authoring System. Ver 3.0 프로택 소프트
  9. Computer-based insruction method and development Alessi, S. M.;Trollip, S. R.
  10. University of Leeds, Interational Journal science Education v.II Students conceptional and learning of science Driver, R.
  11. The Design, development, and development, and evaluation of instruction software Hannafin, M. J.;Peck, K. L.
  12. European Jouranl of science education v.8 no.3 Toward an explanation of conceptual change Hashweh, M. Z.