An Analysis of Problems Related to Cloud Making Experiments in School Science Textbooks and Development of an Experiment Based on the Thermodynamic Theories

열역학적 관점에 근거한 구름발생 실험의 문제점 분석 및 개선방안에 대한 고찰

  • Park, Dong-Joe (Kimpo Middle School, Korea National University of Education) ;
  • Paik, Seoung-Hey (Kimpo Middle School, Korea National University of Education) ;
  • Kang, Seong-Joo (Kimpo Middle School, Korea National University of Education)
  • 박동조 (김포중학교, 한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 백성혜 (김포중학교, 한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 강성주 (김포중학교, 한국교원대학교 화학교육과)
  • Published : 2001.09.30

Abstract

In this study, we compared the contents of cloud making experiments in middle school science textbooks of 5th and 6th science curriculum from the viewpoint of methods and apparatus. And we analyzed the problems of the experimental methods and apparatus based on the thermodynamic theories. A new experiment was developed to solve the problems, and the effects of new experiment were compared with those of the experiments in the textbooks.

이 연구에서는 5차 교육과정과 6차 교육과정의 중학교 과학 교과서에 제시된 구름발생 실험 내용을 실험 방법 및 실험 기구 등의 측면에서 비교 분석하였다. 그리고 열역학적 관점에서 문제점을 살펴보았으며 이러한 문제점을 개선하기 위한 실험을 개발하여 교과서 실험 결과와 비교함으로서 그 효과를 알아보았다.

Keywords