초록
현재 사용중인 도로를 확장하거나 개량하고자 할 경우 최초의 평면선형제원은 중요한 기초자료가 되는데, 설계자료가 훼손되거나 유실되었을 경우 재작성이 필요하다. 따라서 본 논문에서는 일반화방법을 사용하여 GPS에서 취득한 데이터로 도로의 선형 설계제원을 계산하여 평면선형을 재현한 결과, 도로 설계 데이터에 의한 좌표값과 계산에 의한 좌표값의 차이는 X 좌표값에서 최소 약 0.2m에서 최대 약 5m까지 나타났으며, Y 좌표값에서 최소 약 1m에서 최대 약 40m의 차이를 나타냈다. 그러나 이 최대값은 전체 평면선형 길이에 비해 비교적 적었으며, 선형을 표현하는데 크게 영향을 주지 않는 것으로 나타났다.
Nowadays, the first design elements of horizontal alignment are very important things to extension or improvement of highway. When the design elements ale lost or damaged, it is necessary to recalculation. In this paper, an investigation is made on the method of representation of horizontal alignment as a result of design element using generalization method. The results show that northing calculated about 0.2∼5 meters and easting calculated about 1∼40 meters between calculated and design data. Because the maximum value is a very small compared to total horizontal alignment length. calculated data have been fined to presentation of observed highway.