Abstract
This article shows how general software-ergonomic principles are successfully applied in the design of user friendly graphical interfaces. A theoretical model(WOB-Model) is derived from empirical studies and validated in the development of several systems. It provides basic principles within a well-balanced framework and leads to concrete design guidelines. The user tests with the software shows that many of the common usability problems can be eliminated.
본 논문은 소프트웨어-인간공학적 원칙 (Software-Ergonomic principles)이 어떻게 사용자 우호적 HCI(Human-Computer Interaction) 디자인에 있어서 효율적으로 기여할 수 있는가를 보여준다. 다양한 실증적 연구를 통하여 우리는 하나의 이론적 모델(WOB-Model)을 만들었으며, 이 모델은 다수의 시스템 개발에 적용되어 그 가치가 인정되었다. 본 모델에 기초하여 디자인 된 시스템을 가지고 행한 사용자테스트는 소프트웨어시스템에서 일반적으로 자주 나타나는 사용상의 문제점이 없어 질 수 있음을 보여주었다.