An Image Coding Algorithm for the Representation of the Set of the Zoom Images

Zoom 영상 표현을 위한 영상 코딩 알고리듬

  • 장보현 ((주)오피소프트 기술 개발 연구소) ;
  • 김도현 (경상대학교 전자재료공학과) ;
  • 양영일 (경상대학교 전기전자공학부 공학연구원)
  • Published : 2001.09.01

Abstract

In this paper, we propose an efficient coding algorithm for the zoom images to find the optimal depth and texture information. The proposed algorithm is the area-based method consisting of two consecutive steps, i) the depth extraction step and ii) the texture extraction step. The X-Y plane of the object space is divided into triangular patches and the depth value of the node is determined in the first step and then the texture of the each patch is extracted in the second step. In the depth extraction step, the depth of the node is determined by applying the block-based disparity compensation method to the windowed area centered at the node. In the second step, the texture of the triangular patches is extracted from the zoom images by applying the affine transformation based disparity compensation method to the triangular patches with the depth value extracted from the first step. To improve the quality of image, the interpolation is peformed on the object space instead of the interpolation on the image plane.

본 논문에서는 zoom 영상 세트로부터 최적의 깊이와 텍스쳐 정보를 추출하는 효과적인 영상 코딩 알고리듬을 제안하였다. 제안된 알고리듬은 깊이 추출 단계와 텍스쳐 추출의 2단계로 구성되어 있다. 물체 공간에서 X-Y면을 삼각패치로 나누고 각 삼각패치 노드의 깊이 값은 깊이 추출 단계에서 결정한 후, 두 번째 단계에서 각 삼각패치의 텍스쳐를 추출한다. 깊이 추출 단계에서는 각 삼각패치의 노드를 중심으로 이루어진 사각형 윈도우 영역에 대하여 블록에 기반한 변이 보상 방법을 적용함으로 노드의 깊이를 결정한다. 텍스쳐 추출 단계에서는 아휜 변환에 기반한 변이 보상 모델을 이용하여 zoom 영상으로부터 삼각패치의 텍스쳐가 추출된다. 영상의 화질을 개선하기 위하여, 영상 평면에서 보정하는 대신 물체 공간에서 보정을 수행하였다.

Keywords

References

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