A Study of the Determinants of Image and Loyalty on the Virtual Storefront

가상점포의 이미지결정요인과 충성도에 과한 연구

  • Published : 2001.07.01

Abstract

Recently, the role of Internet becomes wide so that it could provide the information among users as well as the opportunity to make commercial transactions in the cyberspace. Now, the virtual storefronts are the virtual space where anyone makes a profit on Internet by selling and buying goods/services. Therefore, it is important to develop the good image for cyberconsumers so that virtual storefronts can attract many browser to buy goods. The study reported examines how combination of specific elements in the internet environment influence cyberconsumers' inferences about the virtual storefront and discusses the extent to which these inferences mediate the virtual storefront loyalty. Results show that the virtual storefront elements were posited to be antecedents of virtual storefront image rather than components of virtual storefront image. In addition, the virtual storefront image mediators the satisfaction and loyalty of cyberconsumer on virtual storefront.

이 연구는 가상환경에서 점포이미지에 영향을 주는 선행요인을 모색하고, 그러한 요인들의 결합이 사이버 소비자의 이미지추론에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴 보았다. 또한, 가상점포이미지에 의한 사이버 소비자의 추론은 고객만족도와 가상 점포충성도에 어떠한 영향을 미치는지를 규명했다. 연구결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 가상점포의 제품구색, 촉진, 인터페이스 등과 같은 요인들이 점포이 미지형성에 기여하며, 이들 요인들은 가상점포이미지 구성요인이라기보다는 점포 이미지의 선행요인임이 입증되었다. 둘째, 가상점포이미지가 호의적일수록 고객 만족도는 높아진다. 셋째, 가상점포이미지가 호의적일수록 가상점포충성도는 향상된다. 넷째, 고객만족도가 높을수록 가상점포충성도는 향상된다.

Keywords