Economies of Scale and Scope In Seoul's Urban Bus Industry

서울 시내버스운송업의 규모 및 범위의 경제성 분석

  • Published : 2001.12.01

Abstract

Using a multiproduct translog cost function model, this paper examines the existence or absence of scale and scope economies in Seoul's urban bus industry. The Paper then conceptualizes that the bus firm produces three outputs (city, seat and local bus-kilometers) using low input factors(labor, capital, fuel and maintenance). Using 1996 annual observations for 81 Seoul's bus firms, the equation system consisting of a cost function and three input share equations is estimated with the nonlinear iterative Zellner method. The findings show that the cost function corresponding to a non-homothetic production technology with separability between local bus outputs and inputs adequately represents the structure of cost for Seoul's bus firms, and that the demand lot all input factors is quite inelastic with respect to their own price. On the other hand, nearly all firms experience mild overall economies or scale, but rather marked product-specific economies of scale with respect to all the three outputs. In addition, there appear to be substantial economies or scope associated with the joint production of city and seat bus services, while considerable diseconomies of scope associated with that of city and local bus services. These results indicate that the merger of smaller firms into larger firms with a fleet of approximately 200 buses would result in more cost-efficient bus services.

본 논문은 초월대수 함수형태의 다수산출물 비용함수모형을 이용해 서울의 시내버스운송업에 대한 규모 및 범위의 경제성을 분석하였다. 시내버스업체는 노동, 자본, 유류 및 정비의 네 가지 생산요소를 투입하여 도시형 버스-km, 좌석버스-km 및 지역순환버스-km의 세 가지 산출물을 생산하는 기업형태로 상정되었다. 비용함수와 요소점유율방정식으로 구성된 방정식체계는 서울의 81개 시내버스업체에 대한 1996년의 자료와 결합일반화최소자승법을 사용해 추정되었다. 추정 결과 서울의 시내버스운송업에는 지역순환버스-km에 대해서만 동조적인 형태의 비용함수가 적합한 것으로 나타났으며, 시내버스업체는 요소가격의 변화에 탄력적으로 대응하지 못하는 것으로 나타났다. 한편 대부분의 시내버스업체들에서 전반적인 규모의 경제는 작게 존재하는 반면, 산출물별 규모의 경제는 세 산출물 모두에 대해 상당히 크게 존재하는 것으로 나타났다. 또한 도시형버스와 좌석버스의 산출물간에는 상당히 큰 범위의 경제가 존재하는 반면, 도시형버스와 지역순환버스의 산출물간에는 상당히 큰 범위의 불경제가 존재하는 것으로 나타났다. 이러한 결과들은 중소업체들을 버스보유대수가 200대 정도인 업체로 대형화하는 방안이 비용최소화 관점에서 타당함을 시사하고 있다.

Keywords

References

  1. 환경논총 v.35 서울 시내버스운송업의 규모의 경제성 분석 김성수
  2. 경제박사학위논문 육상화물운송업 비용특성과 탈규제의 경제적 효과 김태승
  3. 운송원가검증 및 경영분석 산동회계법인
  4. 시내버스 업체 경영합리화 방안 산동회계법인
  5. 교통개발연구원 지역간 철도운행 비용모형의 정립 서선덕;이재훈
  6. 새서울 시정백서 2000 서울특별시
  7. 경제학연구 v.41 no.2 전력산업의 규모의 경제성에 관한 연구 손양훈;정태용
  8. 서울시정개발연구원 시내버스 산업정책과 구조조정 방향 연구 손의영;이우승
  9. 교통정책연구 v.4 no.2 시내버스 운송선업의 비용구조 신동선
  10. 경영진단보고서 안건회계법인
  11. 경제학연구 v.44 no.3 한국 제조업의 생산요소 수요구조:생산기술,요소의 수요탄력성 및 대체 탄력성 추정 한광호;김상호
  12. 운송원가검증 및 경영분석 한국산업관계연구원
  13. Journal of Economic Literature v.20 Market Structure and Multiproduct Industries Baiey,E.E.;A.F.Friedlaender
  14. Harcourt Brace Jovanovich Contestable Markets and the Theory of Industry Structure Baumol,W.J.;J.C.Panzar;R.D.Willig
  15. Regional Science and Urban Economics v.17 Cost Structure and Production Technology in Transit Berechman,J.
  16. Public Transit Economics and Deregulation Policy Berechman,J.
  17. Transportation Research B v.18B Analysis of the Cost Structure of An Urban Bus Transit Property Berechman,J.;G.Giuliano
  18. Transportation v.12 Economies of Scale in Bus Transit:A Review of Concepts and Evidence Berechman,J.;G.Giuliano
  19. The Practice of Econometrics:Classic and Contemporary Berndt,E.R.
  20. Review of Economics and Statistics v.62 Flexible Cost Functions for Multiproduct Firms Caves,D.W.;L.R.Christensen;M.W.Tretheway
  21. Southern Economic Journal v.49 Multiproduct Short-Run Hospital Cost Functions:Empirical Evidence and Policy Implications from Cross-Sectional Data Cowing,T.G.;A.Holtmann
  22. Journal of Transport Economics and Policy v.31 Privatization of Urban Bus Services in Spain De Rus,G.;G.Nombela
  23. Bell Journal of Economics v.14 Cost,Technology and Productivity in the U.S.Automobile Industry Fiedlaender,A.F.;C.Winston;K.Wang
  24. International Economic Review v.21 On the Flexibility of the Rranslog Approximation Guilkey,D.K.;C.A.K.Lovell
  25. Transportation v.25 Technical Characteristics and Efficiency of Urban Bus Companies:The Case of Spain Matas,A.;J.Raymond
  26. Logistics and Transportation Review v.32 A Survey of Recent Developments in Transportation Cost Function Research Oum,T.H.;W.G.Waters
  27. Review of Economics and Statistics v.74 A Composite Cost Function for Multiproduct Firms with An Application to Economies of Scope in Banking Pulley,L.B.;Y.M.Braunstein
  28. Journal of Transport Economics and Policy v.17 Cost Structure of the Intercity Bus Industry Tauchen,H.;F.D.Fravel;G.Gilbert
  29. Journal of Regional Science v.21 Estimation of the Elasticities of Factor Substitution in Urban Bus Transportation :A Cost Function Approach Williams,M.;A.Dalal
  30. Applied Economics v.19 Economies of Scale and Scope in Multiproduct Firms:Evidence from US Rairoads Youn,K.
  31. Journal of the American Statistical Association v.58 An Efficient Method of Estimation Seemingly Unrelated Regression and Tests for Aggregation Bias Zellner,A.