제품의 진화

The Evolution of Products

  • 이홍구 (성신여자대학교 산업디자인과)
  • 발행 : 2001.11.01

초록

본 연구의 목적은 진화이론을 이용하여 제품의 진화 유형을 밝히고 이를 통해 제품의 발전과정을 이해하는데 있다. 연구의 목적을 위해 진화 메커니즘을 설정하여 제품들을 이에 적용하였고, 그 결과는 '기능의 진화', '형태의 진화', '상징의 진화' 등 세 가지 진화 유형으로 나타났다. 연구 문제인 <제품은 진화하는가>, <왜 진화하는가>, <어떻게 진화하는가>에 대한 답을 찾기 위해, 본 연구는 세 단계로 진행되었다: 첫째, 선학들의 연구 결과를 통하여 제품 진화론을 정의하였다: 둘째, 이를 바탕으로 진화 메커니즘을 설정하였다: 셋째, 제품을 진화 메커니즘에 적용하여 제품의 진화 유형을 구분하였다. 연구의 결과는 정리하면 다음과 같다. ${\bullet}$본 연구에서 제시한 진화 메커니즘은 '진화의 원인'인 '필요와 즐거움', '진화의 시점'인 '결함', '진화의 원동력'인 '이익'등으로 구성된 유기적 장치이다. ${\bullet}$제품을 진화 메커니즘에 적용한 결과, 진화 유형은 '기능의 진화', '형태의 진화', '상징의 진화'등으로 나타났다.

The purpose of the study is to explore and understand the product development through the theory of evolution. For the purpose of the study, an evolution mechanism was set up in which the products were applied with. The results showed three distinguishable types of product evolution 'the evolution of functions','the evolution of forms'and 'the evolution of symbols what the products represent'. In order to answer the research questions, , , , the research was carried out in three ways: firstly, some ideas of product evolution were looked closely through existing researches; secondly, the study explored the idea of evolution mechanism being a natural process like an organic system; finally by applying various products with the evolution mechanism, different patterns of product evolution were classified. The results of the study can be summarised as follows: ${\bullet}$ The evolution mechanism in this study can be defined as an 'organic system'that consists of the causes of evolution'(based on the needs and the willingness to have pleasure), 'the point of evolving'(based on a degree of imperfection) and 'the motive of evolution'(based on the readiness to make profit). ${\bullet}$ The evolution mechanism seems to suggest three different patterns in product evolution,'the evolution of functions', 'the evolution of forms' and 'the evolution of symbols'

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