A Study on the Cognition and Requirement among the Interior Design Field Workers to Vocational High School Graduate

실업계 고등학교 실내디자인 전공 졸업생에 대한 산업현장의 인식 및 요구에 관한 연구

  • 오혜경 (경희대학교 생활과학대학 주거환경전공) ;
  • 김대년 (서원대학교 자연과학대학 건축학과) ;
  • 천진희 (상명대학교 디자인대학 실내디자인전공)
  • Published : 2001.12.01

Abstract

The purpose of this study is to desirable curriculum for interior design major in vocational high school in order to enhance their competitiveness. The study has been carried out by surveying the cognition and requirement among the people who are working in interior design field. The major findings from the survey research are summarized as follows : 1) Hiring vocational high school graduate is positively responded over sixty percentage. The main reason to hire interior design major in vocational school is because of firm believing their capabilities and their own specialties rather than academic degree. 2) It is believed that new vocational high school graduate is lacking behind in most area at the beginning comparing with new college graduate. However it is believed that high school graduate will become equal to the college graduate after a few years and they are more specialized in certain area that college graduate. 3) The most recommendable area for the vocational high school graduate are CAD and Interior Construction Work. 4) The appropriate text book content of (:AD and interior construction work based on the requirement from the industry are as follows ; Regarding to CAD, a specialized textbook for CAD should be written. It is desirable to) educate how to express plan, elevation, perspective drawing and how to develop the presentation skills. Regarding to the Interior Construction Work desirable to develop a specialized textbook and include on the job training program. On the job training is expected to give a practical knowledge and experience by monitoring and drawing by himself every steps from the architectural area to the material selection.

Keywords

References

  1. 한국실내디자인학회지 no.9 실내디자인 교육에서 CAD과목의 교육내용 및 교육방법 개선에 관한 연구 김동영
  2. 경희대 석사논문 미래 산업사회에 효율적으로 대처하기 위한 공업계 고등학교 산학협동에 관한 연구 김명구
  3. 교과과정과 교육평가 김용선
  4. 고려대 석사논문 공업계고등학교 디자인과 교과과정에 관한 연구 박영순
  5. 디자인학 연구 18호 우리 나라 디자인 교육에 관한 연구 박진순
  6. 국민대 교육대학원, 석사논문 실업계 고등학교 디자인 교육에 관한 연구 손영화
  7. 한국실내디자인학회지 no.3 실업계 고등학교 디자인 교육에 관한 연구 손영화
  8. 조선대 교육대학원 석사논문 공업계 고등학교 Design 교육에 관한 연구 오승종
  9. 고려대 석사논문 가사실업계 고등학교 학생들의 실업계 고교 교육에 대한 인식과 요구 윤정심
  10. 한국디자인 교육의 실태조사연구 이수경;정향진;변숙영
  11. 건축설계분야 교육과정개발 보고서 이우권
  12. 수원대 행정대학원, 석사논문 중등 교원 임용의 문제점과 개선방향에 관한 연구 정상용
  13. 서울대 대학원, 박사논문 건축설계 교육프로그램 개발에 관한 ㅇㄴ구 조대희
  14. 한국실내디자인학회지 no.10 실내건축교육의 미래적 방향제시를 위한 건축교육 동향에 관한 분석 조현미
  15. 경성대 교육대학원 석사논문 사립중등 교원의 임용과 승진에 관한 연구 최윤석
  16. 제7차 교육과정, 개정된 교육 3법에 맞춘 신교육학 일반 한민석
  17. 전공실내디자인의 교육내용 및 교육방법 개선에 관한 연구 한영호
  18. 한국실내디자인학회지 no.3 실내디자인 교육에서의 기초디자인의 교육내용 및 교육방법에 관한 연구 한영호;김동영
  19. 홍익대 교육대학원, 석사논문 실업계 고등학교 디자인교육의 문제점 연구 한희종
  20. 교육학 개론 황정규;이돈희;김신일 공저
  21. The Architects Guide to Computer-Aided Design Crosley;Mark L.
  22. COSMA 4호 정보화 시대의 디자인 교육 Charles Owen
  23. 긍정적 자아개념의 형성 Donald W. Felker(저);김기정(역)