A Real-time Video Watermarking Technique Using Spatial and Frequency Domain Feedback

공간 영역과 주파수 영역을 이용한 실시간 비디오 워터마킹 기술

  • 이한호 (주식회사 마크애니 부설 연구소) ;
  • 채종진 (주식회사 마크애니 부설 연구소) ;
  • 최종욱 (주식회사 마크애니 부설 연구소)
  • Published : 2001.09.01

Abstract

Most of the previous video watermarking algorithms cannot be supported by real-time video processing. The maul reason is that in order to develop a robust algorithm the watermarking technique requires a very high computational cost when embedding and extracting the watermark in various frequency domains. Previous embedding methods simultaneously try to compress a video by MPEG and embed a watermark supporting real-time processing. However, In this paper, our proposed algorithm can support real-time processing in both spatial and frequency domains. First. the watermark is created on the courier transform domain, and next is inverse-Fourier-transformed ; then, we directly embed it into the video frame In the spatial domain. This procedure does not require a lot of the computational cost during embedding because of the spatial domain processing. Also, it is possible to support a video stream service and a very robust algorithm from MPEG compression and various geometric attacks.

기존의 비디오 워터마킹 알고리즘은 실시간 처리가 대부분 불가능하였는데, 가장 큰 이유는 압축에 강인한 알고리즘을 개발하 기 위해 삽입과 추출과정이 계산량이 많은 주파수 공간에서 이루어지기 때문이다 보통 기존의 방법들은 비디오 압축처리 중에 워터마크를 삽입하는 과정을 첨가하여 실시간 처리를 지원토록 해왔다. 그러나, 본 논문에서는 공간영역과 주파수영역에서 모두 처리하는 과정을 거치도록 하여 실시간 처리가 가능한 새로운 알고리즘을 제안하였다. 제안된 방법은 먼저 워터마크를 퓨리에 주파수 영역에서 변환하여 생성한 후, 이를 공간영역으로 역변환 한 후. 공간 영역에서 비디오에 직접 삽입한다. 이 과정은 계산량이 딴이 소비되는 주파수 영역에서의 작업을 따로 실행하지 않아 실시간 처리가 가능해진다. 또한 이 방법은 비디오 스트림에도 적용 가능하며 MPEG압축과 기하학적 변화등의 다양한 공격에도 매우 강인한 결과를 보여준다.

Keywords