Characteristics and Energy Absorbing Capacity for Rockfall Protection Fence from In-Situ Rockfall Tests

현장 낙석실험을 통한 낙석방지울타리의 특성 및 성능 평가

  • 구호본 (한국건설기술연구원 지반구조물그룹) ;
  • 박혁진 (한국건설기술연구원 지반구조물그룹) ;
  • 백영식 (경희대학교 토목공학과)
  • Published : 2001.12.01

Abstract

Rockfall protection fences are used for diminishing rockfall damage in roads side slopes. In order to install the fences in effective way, the conditions of rock slopes and total predicted impact energy of fa11ing rock should be considered. However, the fences have been constructed without any consideration for lithology, height and slope angle of rock slope in Korea. In addition, the information about the performance of the protection fences, which should be evaluated by in-situ test or laboratory test in order to check out the practical use in the field, is not available. Therefore, in design manual for the rockfall protection fence, the specific details for the installation of this type of fence are not provided yet. The full sized rockfall in situ test was carried out for the calculation of falling energy of rock and the evaluation of the maximum energy absorbing capacity of fence. For this test, the rock slopes whose heights are about 20 m and dip angle of 65 degree, have been chosen. This is because those geometries are mean height and slope angle of most road cut slopes along Korean national highway. Based on the preliminary simulation procedure, four different sizes of concrete ball (0.7, 1.3, 2.3 and 4.3 ton) were prepared and flour different types of protection fence were constructed. The results of this test provide information about the maximum energy absorbing capacity of the fence, kinetic energy of rockfall and restitution coefficient, and these results can be utilized in the establishment of rockfall fence design and construction manual.

낙석방지울타리는 도로절개면 상부에서 발생한 낙석의 도로 유입을 차단하기 위하여 설치되는 구조물로 국내 국도 절개면 중 70%이상 시공되어 있다. 이와 같이 도로 절개면의 재해예방을 위하여 범용적으로 사용되는 시설물로서 그 중요성이 매우 강조될 수 있으나 국내의 경우 아직까지 설계 및 시공에 대한 기준이 미흡하고 절개면의 높이, 경사도 등 특성을 고려하지 않은 단일 표준단면도에 의해 설계, 시공되어 이의 효율성에 한계가 있는 것이 사실이다. 따라서, 본 연구에서는 현장실험을 통해 낙석방지울타리의 흡수가능에너지를 파악하였다. 실험을 위하여 높이 20m, 경사 65도의 절개면을 선정하여 4개 규모의 콘크리트 볼(0.7, 1.3, 2.3, 4.3 톤)을 절개면 상부로부터 낙하시켜 낙석방지 울타리의 성능을 평가하였다. 본 논문은 시공완료된 절개면을 대상으로 현장실물실험을 통해 낙석운동에너지, 암반의 반발계수, 낙석방지울타리의 흡수에너지 등을 산정하여 절개면 특성별 낙석방지울타리의 설계에 필요한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 현장실험을 통해 획득한 낙석방지울타리의 흡수가능에너지는 약 50kJ로 이는 약 0.4톤의 낙석이 10m의 높이에서 낙하할 때 발생하는 에너지와 동일하다.

Keywords

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