Implementation of Smooth Moving Sound Effect in 3D Sound Generation

입체음향 생성에 있어서 자연스러운 이동음 효과의 구현

  • 명현 (한국전자통신연구원 가상현실연구개발센터) ;
  • 김기홍 (한국전자통신연구원 가상현실연구개발센터) ;
  • 김기호 (한국전자통신연구원 가상현실연구개발센터) ;
  • 김용완 (한국전자통신연구원 가상현실연구개발센터) ;
  • 김현빈 (한국전자통신연구원 가상현실연구센터) ;
  • 김풍민 ((주)이미시스)
  • Published : 2001.10.01

Abstract

As it became possible to generate 3D sound on a PC environment due to the advances in computing performance and digital signal processing technology, 3D sound technology gains its focus in the multimedia area Specifically a two-channel based 3D sound technology is being studied by many researchers because of its space efficiency and economical structure. While the positional sound effect is simple in its implementation, the moving sound effect has many problems to be resolved as there are only discrete measured point of HRTF database. In this paper, we propose the method of generating smooth moving sound in a two-channel based 3D sound technique with respect to generating smooth trajectory, and the interpolation method of discrete measured HRTF data. We perform the tests in the PC environment and prove the utility of the proposed method.

최근 PC의 성능이 향상되고 디지털 신호처리 기술이 발달함에 따라 복잡한 계산을 필요로 하는 입체음향처리를 PC 상에서도 구현하는것이 가능하게 되면, 멀티미디어 분야에서 입체음향에 대한 관심이 고조되고 있다. 특히 2 채널 방식의 입체 음향 기술은 공간활용성과 경계성에서 우수하여 많은 연구가 진행되고있다. 2 채널 재생 방식에 있어서 위치음 효과는 비교적 단순한 반면에 이동음 효과는 특정점에서만 측정된 머리전달함수를 이용하여 이동하는 음을 생성해야 하기 때문에 해결해야 할 문제점이 많다. 본 논문에서는 입체음향을 2채널로 재생할 때 이동음 효과가 부드럽게 생성되도록 하는 방법에 대해 다루고자 한다. 특히 부드럽게 궤적을 생성하는 방법, 그리고 이동음의 출력이 이산적인 공간에서 부드럽게 연결되도록 하는 방법에 대해서 제안하고 실제 테스트를 통해서 그 유용성을 보여준다.

Keywords

References

  1. 이희종, 서상원, 이명진, 김용완, '입체음향 기술', 소프트웨어 기술동향, vol.2, no.2, pp.54-80, 1998
  2. Durand R. Begault, 3-D Sound for Virtual Reality and Multimedia, New York, Academic Press Inc., 1994
  3. http://sound.media.mit.edu
  4. 서상원, 김재우, 이명진, 김용완, 'Neumann 더미헤드를 사용한 머리전달함수(HRTF)의 측정', 한국감성과학회 춘계학술발표회, 1998
  5. Hyun Myung, Ki Hong Kim, Yong Wan Kim, Poong Min Kim, SangWcon Suh, Hyun Suk Kim, Jae Woo Kim, and Hyun Bin Kim, 'The Development of 3D Sound Signal Editor 'SoriWave' for Multimedia Contents,' Audio Engineering Society 106th Convention, 4946(P4), Munich, Germany, May, 1999
  6. 이명진, 이희종, 김현빈, '게임 S/W 개발용 입체음향 저작도구 개발에 관하여', 한국음향학회 학술대회 논문집, 제16권 제1(s)호, pp.197-200, 1997
  7. 서상원, 김기홍, '입체음향 생성 저작도구 SoriWave를 위한 음상정위 인터페이스의 개발', HCI'99 학술대회지, pp.515-519, 1999
  8. E. M. Wenzel and S. H. Foster, 'Perceptual consequences of interpolating head-related transfer functions during spatial synthesis,' in Proc. of the ASSP (IEEE Workshop on Applications of Signal Processing to Audio and Acoustics), New York, IEEE Press, 1993 https://doi.org/10.1109/ASPAA.1993.379986
  9. William H. Press, Saul A. Teukolsky, William T. Vetterling, and Brian P. Flannery, Numerical Recipies in C: The Art of Scientific Computing, Second edition, Cambridge University Press, pp.113-116, 1995
  10. An-Nan Suen, Jhing-Fa Wang, and Jia-Ching Wang, 'VLSI Implementation of 3-D Sound Generator,' IEEE Trans. on Consumer Electronics, vol.43, no.3, pp.679-688, Aug. 1977 https://doi.org/10.1109/30.628694
  11. P.-M. Embree, C Algorithms for Real Time DSP, Prentice Hall Inc., 1995