Abstract
This paper is a study on the model that measures economic values for the non-market properties of Electronic Commerce(EC). For development of this model, first of all, we reviewed the properties of EC service, and looked around the relation between customer satisfaction and/or payment value and EC properties. In addition, we checked the method to measure economic values of these properties. This measurement method is the contingent valuation method which is a method of measuring the value of the environmental product. We modified it to adapt to the EC. Finally, in this paper, we proposed an economic value model which measures the value of willingness to pay(WTP) to our objectives. However, there could be some restrictions at the time when surveying empirically. Therefore, the succeeding study should be done in order to improve these restrictions some day.
본 연구는 전자상거래의 비시장 속성 중 보안성(security)에 대한 경제적 가치측정의 모형에 관한 연구이다. 본 연구에서는 크게 신속성, 보안성, 품질이라는 비시장속성으로 구분하여 분석하였다. 이를 위하여 속성요인들, 고객만족과 지불가치간의 관련성을 파악하는 모형을 제시하였고 이와 관련된 경제적 가치모형을 제시하였다. 여기서 가치분석 방안으로 제시한 측정기법은 원래 환경재의 가치측정에 관한 것으로서 지금까지 환경재의 경제적 가치추정에 머물렀던 조건부가치측정법을 보다 확장하여 전자상거래에서의 적용가능성을 모색하고자 하였다. 본 연구에서는 이러한 연구목적에 부합될 수 있도록 지불의사 액수를 추정하는 계량경제적 모델을 정립하여 제시하였다. 그러나 실제 설문지 분석시 나타날 수 있는 여러 문제점이 나타날 수 있으므로 이를 보완하는 작업이 차후에 뒤따라야 할 것이다.