A Study on Development and Implementation of Website Evaluation Model

웹사이트평가 모델 개발과 적용에 관한 연구

  • 문형남 (숙명여자대학교 정보통신대학원)
  • Published : 2001.06.01

Abstract

The number of websites in Korea is increasing rapidly as demonstrated by more than 510,000websites registered under the ".kr" domain as of the end of December 2000. In order to effectively copewith the deluge of web information and maintain ready access to useful information on the web,utilization and management of web information through websites that have been evaluated and ratedfavorably is becoming increasingly important. As websites now increasingly provide industry-specificinformation, information managers are now finding it essential to meet their specific information needsthrough separation and ranking of useful information from the rest.However, evaluation of industry-specific information requires industry-specific expertise as well asgeneral website evaluation tools. This paper develops a website evaluation model and attempts to rankindustry-specific websites through case studies of previous website evaluation and consultation withexperts in specific industries. Based on the model developed, this paper selects 100 outstanding websitesin 10 areas of construction industry. The research also hypothesizes that, with appropriate modifications,the rating models used for the construction industry can also be applied to other industries for moreefficient information management.e efficient information management.

국내 웹사이트 수가 빠른 속도로 증가하고 있으며, 2000년 12월말을 기준으로 ‘.kr’ 도메인 수만도 51만개를 넘어섰다. 이처럼 웹정보 홍수 속에서 합리적으로 유용한 정보를 손쉽게 얻기 위해서는 우선 각 분야별로 웹사이트를 평가를 받은 사이트를 이용하면 정보 이용과 관리에 효율적일 것으로 사료된다. 웹사이트에는 다양한 산업정보가 존재하고 있으며, 그중에서 관련업계에서 활용할 만한 유익한 정보를 선별하여 분류하여 주는 것은 정보관리자에게 매우 의미 있고 중요한 일이라고 사료된다. 웹 상의 산업정보를 평가하기 위해서는 일반적인 웹사이트 평가이론 뿐만 아니라 해당 산업에 대한 전문성도 겸비해야만 한다. 이에 본 연구는 웹사이트 평가에 대한 여러 가지 사례와 건설산업 전문가들의 의견을 반영하여 평가모델을 개발하여 건설산업 관련 웹사이트들에 대한 순위와 등급 평가를 시도하였다. 이에 따라 건설산업관련 10개 분야에 대해 모두 100개 사이트를 우수 사이트로 선정했다. 여기에 적용한 평가 모델을 조금씩 수정하면 다른 산업 분야도 웹사이트 평가에 의한 합리적인 웹정보의 활용과 관리가 가능할 것이다.

Keywords

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