Differences of Gender Equity Education between the Home Economics and Technology in the Middle Schools - Focusing on Awareness of Gender Equity and the Degrees of Gender Equity Teaching Practice

중학교 가정과 교사와 기술과 교사의 양성평등의식과 양성평등교육 실천도 차이

  • 정혜윤 (안산 강서고등학교) ;
  • 채정현 (한국교원대학교 가정교육과)
  • Published : 2001.07.01

Abstract

The purpose of this study is to analyze the differences of gender equity awareness and the degrees of gender equity teaching practices between the home economics teachers and technology teachers in the middle school. For the final analysis of the study. the data collected from 277 teachers (127 home economics and 150 technology teachers) of the middle schools in Kyong-gi Province were used. The framework for the awareness of gender equity has been modified from the study made in 1999 by Korean Institute for the Development of Women. A set of questions on gender equity teaching practice developed by Chung Hae-suk in 1998 has been modified for the study. Mean. standard deviation. percentage. t-test. Pearson correlation. and regression analysis were used to analyze the data utilizing the SAS Program. The findings of the study are as follows : 1) Both the home economics and the technology teachers show relatively above average in the awareness of gender equity. In comparing the two groups. the home economics teachers were higher in the awareness score than that of the technology teachers. 2) The impact of individual personality on the awareness appeares most significant in relations to gender of subject and teaching subject : moreover. the gender of teacher appears to explain the awareness of the gender equity more than the subject they teach. 3) Both the home economics and the technology teacher show relatively balanced teaching practices as far as gender equity is concerned. Between the two groups of teachers. home economics teachers score is higher in practicing gender equity in their teaching activities than the technology teachers. 4) The awareness of gender equity proves to be the most influential variable in their gender equity teaching practices.

Keywords

References

  1. 성역할 사회화와 교육에 관한 연구 고경리
  2. 일반계 고등학교 여학생의 교육과정 계열선택에 관한 연구 곽윤숙
  3. 공격행동과 교사의 지도방법 구봉수
  4. 학교교육에서의 성 역할 사회화 연구 동향에 관한 고찰 권영신
  5. 중학교 교사의 성 역할 고정관념에 대한 자기평가 이경률
  6. 국민학교 학생의 성 역할 사회화에 대한 교사의 역할 이인호
  7. 교사의 남녀 동등적 교수태도 및 내용이 아동의 성 역할 태도변화에 미치는 영향 허순희
  8. 교육통계연보 교육부
  9. 초·중등학교 교육과정에 나타난 남녀 역할 연구 김재인(외 2인)
  10. 국민학교 교과에 나타난 성역할 연구 김정자
  11. 학교내 성차별 실태 조사 및 남녀 평등의식 고취 방안 정해숙(외 3인)
  12. 유아교육기관에서의 성 역할 교수-학습과정 분석 정해숙(외 2인)
  13. 남녀공학고등학교의 운영 개선방안에 관한 연구 정해숙;정경아
  14. 제 7차 교육과정에서의 양성 평등 교육 실현 방안 연구 김재춘;왕석순
  15. 남녀평등의 이해 한국여성개발원
  16. 한국형 남녀 평등의식 검사 한국여성개발원
  17. 제 6차 교육과정 개정을 위한 초·중등학교 교육과정의 체제 및 구조개선 연구 한명희
  18. 교육연구 v.5 서울특별시 중등학교 남녀교사의 여성관에 대한 비교연구 이진분
  19. 교육학연구 v.23 no.2 교육기회의 남녀 불평등 주경란
  20. 여성연구 v.5 no.1 중등학교 교육과정에 나타난 성 역할 연구 한국여성개발원
  21. Thinking about women: Socialogical and feminist perspectives Anderson, M.L.
  22. Journal of Educational Psychology v.72 Sex role, classroom, instruction and reading achivement Bank, B.J.;Biddle, B.T.;Good, T.L.
  23. Harvard Educational Review v.44 Sex role culture and Educational practive Lee, patick C.;Nancy B. Gropper
  24. Contemporary Curriculum Discourses Gender, Values, and Curriculum Macdonald, J.;Macdonald, S.C.;W.F. Pinar(ed.)
  25. Elementary School Journal v.76 Sex of teacher and academic achievement: A review of research Vroegh, K.