A Study of the Development and the Application of the Concept of Universal Design into the LT Lesson Plan for the Chapter "Family life and Housing"

유니버설 디자인 개념을 적용한 "가족 생활과 주거 공간"단원의 협동학습 수업지도안 개발 및 적용

  • 김영미 (전남 영광 홍농중학교) ;
  • 조재순 (한국교원대학교 가정교육과)
  • Published : 2001.04.01

Abstract

The purpose of this study is to develop lesson plan and to evaluate its application for the chapter of 'family life and housing'in the class of Home Economics in the third grade of middle school through the application of the Universal Design. This study has been done in three phases : analysis. development. and evaluation phase. The results of this study were as follows : First. in the development of the concept of the Universal Design. the objective of learning aimed to build the housing and utilities for all family members. Moreover. the various learning materials such as computer program. video materials. and worksheets of the group work were utilized to enhance the effectiveness of the lesson plan. Second. the evaluation of the students was examined through the assessment of the concept of the design. and the degree of class participation of student at the end of class. The LT cooperative learning as an instructional method was perceived to be appropriate and the participation of the cooperative work was also enhanced. The use of the computer programs. and video tapes was considered to be useful. Third. the response of the teachers was found to be both positive and negative. Teachers'positive reactions indicated that the use of the Universal Design facilitated student's participation in class stimulating their motivations and creative ideas not only in the classroom but also in the real life as for the negative reactions. teachers perceived understanding of the concept of the Universal Design. the activities of the students and class hours were relatively shout. These should be added to by the further study with the teachers endeavor.

Keywords

References

  1. 중학교 가정과 교육과정 해설 교육부
  2. 오피스환경에서의 유니버설 디자인 적용성 평가 구아현
  3. 협동학습을 적용한 가정과 수업에 관한 연구 구영순
  4. 협동학습을 모형을 적용한 인간발달과 가족관계 영역의 학습지도안개발 김수현
  5. 가정과 교육을 위한 열린 교육의 적용 연구 김옥선
  6. 컴퓨터 보조 협동학습을 위한 프로그램 개발 및 효과 분석;중학교 가정과 주생활 단원을 중심으로 김유정
  7. 가정과 협동학습의 조 구성 방법에 대한 연구 노승옥
  8. 유니버설 디자인 개념의 평등성에 입각한 주거공간 계획에 관한 연구 모정현
  9. 교수 학습 방법의 이론과 실제 박성익
  10. 협동학습과 전통학습이 아동의 인지양식에 따라 학업성취 및 태도에 미치는 효과 박수민
  11. 편의시설 다시 보기 배융효
  12. 건축시설물에서의 유니버설 디자인 적용성 연구 손진희
  13. 유니버설 디자인의 적용에 관한 연구 안소미
  14. 가정과 수업의 협동학습이 학생의 교과에 대한 흥미와 태도에 미치는 영향 양정혜
  15. 협동학습을 이용한 지리 수업의 개선방안 연구 유수현
  16. 중학교 가정 3 이순원;이혜수;김명자;이기영;김대년
  17. 유니버설 디자인;Universal Design 이연숙(역);Roberta L. Null
  18. 협동학습 교수 · 학습과정안 개발 및 협동학습이 자아존중감에 미치는 효과;가정과 중2 식생활 단원을 중심으로 이재복
  19. 과학수업에서의 협동학습;교수 효과와 소집단의 언어적 상호 작용 임희준
  20. 올바른 자리 매김과 알찬 수업을 위한 가정교육 전국가정교사모임
  21. 대한건축학회논문집 v.13 no.5 유니버설 디자인 보급을 위한 기존 시설물 평가 연구: 전문가의 의견조사를 중심으로 허미경
  22. 유니버설 디자인 개념을 적용한 주택의 욕실 계획 하해화
  23. 환경디자인으로서 유니버설 디자인의 접근 방법에 관한 연구 한은숙