A Study on the improvement technique of adhesion characteristic for urban rolling stock

도시철도차량 점착특성 향상기법에 관한 연구

  • Published : 2001.06.01

Abstract

It is one of the most effective methods for performance improvement of electric railway vehicle to make better the wheel-rail adhesion character. In order to research adhesion character, adhesion system is developed. The experiment system makes it possible to change various adhesion parameters. This paper studied to restrain vibration of slip speed using torque control gy means of slip speed.

전기철도차량의 성능특성을 향상시키기 위한 효과적인 방법중의 하나는 바퀴와 레일사이의 점착성능을 향상시키는 것이다. 점착특성을 연구하기 위해서 실제 차량을 등가 모델링한 점착시스템을 제작하였다. 이 시스템은 다양한 점착 파라미터를 변화시켜 바퀴와 레일사이의 점착력을 바꿀 수 있도록 제작되었다. 이 논문은 공전속도에 의한 토오크제어 방법으로써 공전속도의 진동을 억제하기 위한 연구이다.

Keywords

References

  1. 日本電氣學會技術報告 no.673 鐵道車輛にぉけゐ粘着制御技術 交通·電氣鐵道委員會
  2. 日本電氣學會全國大會 電氣車の再粘着特性の改善 (トルク制함に再粘着性付加) 渡邊朝杞(外 1人)
  3. 日本電氣學會全國大會 新方式空轉再粘着制御 中澤英樹(外 1人)
  4. 日本電氣學會全國大會 電氣車の再粘着特性に關すゐ基礎的考察 渡邊朝杞(外 1人)
  5. 日本電氣學會全國大會 滑走制御の一改善法 渡邊朝杞(外 3人)
  6. 日本電氣學會全國大會 ファジィ制御を用ぃた滑走再粘着制御 四方進(外 2人)
  7. 전기학회논문지 v.49 no.1 최대점착력 추정을 이용한 철도차량의 재점착 제어 성능 개선 김우석;김용석;강준구;설승기
  8. 추진제어장치 연구개발보고서 한국철도기술연구원