4S 핵심 컴포넌트 기반의 재난재해 시스템 설계

Design of Disaster Control System based on 4S Kernel Component

  • 주인학 (한국전자통신연구원 공간정보기술센터) ;
  • 이승용 (한국전자통신연구원 공간정보기술센터) ;
  • 오병우 (한국전자통신연구원 공간정보기술센터) ;
  • 김민수 (한국전자통신연구원 4S 통합기술연구팀)
  • 발행 : 2001.06.30

초록

최근 공간정보를 다루는 GIS, SIIS, GNSS, ITS 네 개의 시스템에 대한 통합연계 기술인 4S 기술이 각광받고 있다. 본 논문에서는 4S 기술에 컴포넌트 기반의 접근방법을 적용하여 4S 핵심 컴포넌트를 중심으로 4S 시스템을 설계하였다. 4S 기술의 실제 응용분야는 매우 많으며 특히 본 논문에서는 4S 기술을 화재, 홍수, 태풍 등의 재난재해 분야에 적용하고 시스템을 설계하였다. 재난재해 업무는 대용량의 지도 데이터를 다루는 특성상 컴포넌트 기반의 4S 시스템을 적응할 경우 매우 큰 파급효과를 가져올 것이다. 재난재해 업무간 공통된 기능은 수행성능을 위하여 공간데이터를 처리하는 핵심기술과 함께 4S 핵심 컴포넌트에 포함되어 개발되며, 분야별 응용시스템에 따라 다른 기능은 별도의 업무 컴포넌트로 개발하였다. 본 논문에서는 또한 재난재해 시스템에서 매우 중요한 실시간 현장정보의 획득과 전송을 위하여 4S-Van 이라는 차량을 이용하여 현장과 중앙관제센터간에 실시간으로 위치정보와 영상정보 등을 전송하는 방법 및 전송된 정보를 중앙관제센터에서 공간데이타와 연동 분석하는 방안을 제시하였으며, 중앙관제센터에서 4S-Van 으로 정보수집에 대한 요구를 역으로 전송하여 원하는 정보를 얻을 수 있는 방법도 제시하였다. 이러한 실시간 정보전송은 신속하고 정확한 상황파악, 의사결정, 지령관제 등을 가능하게 하여 재난재해 분야에 획기적인 업무효율 향상을 가져올 것으로 기대된다.

The 4S represents four systems that are commonly related to spatial information: GIS, GNSS, SIIS, ITS. The 4S technology that integrates the four systems gets more and more interests recently. In this paper, we adopt component paradigm to 4S system, apply it to the disaster control field, and design a system based on component architecture. There are many application areas to which the 4S technology can be applied. but the disaster control system is one of the most typical fields. We apply 4S technology to the disaster control fields, including fire, flood, and typhoon. Because of the characteristics of disaster control system that handles large-volume map data, component-based 4S system will take considerable effects on the improvement of disaster control works. The core functions that are common to all disaster control fields are included in 4S kernel component because of the consideration of time performance. Remaining non-common functions are implemented as separate components named as work-specific components. In our suggested system, a vehicle named as 4S-Van collects real-time information on the spot of disaster and sends image and location information to control center via wireless transmission. The control center analyzes the information together with its own spatial database or map, which was not possible in the conventional disaster control works. The control center can get desired information by sending a request of re-transmission to 4S-Van. Such method of real-time transmission supported by on-the-spot information makes the current situation judgment, decision making, and order issuance more exact, effective, and timely. The suggested system and method are expected to bring remarkable improvement on disaster control works.

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