ISO 14000의 동향과 효과에 관한 연구

A Study on the ISO 14000' Trend and its Application Effect

  • 명창식 (상지대학교 경제통상학부)
  • 발행 : 2001.07.31

초록

1996년 ISO 14000의 공표는 그 동안 생산성에만 치중한 세게 각국 기업들의 기업 활동으로 기인된 환경오염문제를 해결할 수 있는 유용한 도구가 되고 있으며, 이를 통해 산업계에 환경경영체제 구축의 결정적 계기가 되었다. 한편 지구환경을 보호하기 위해서 시작된 제도이지만 국제무역거래에도 영향을 미치는 중요한 요소로도 등장했다. ISO 14000규격을 제정한 이래 국제적으로 인증 기업의 수는 증가 일로에 있다. 특히 최근에 증가추세가 현저히 나타나고 있으며 이러한 현상은 세계적으로나 한국에 있어서도 공통적으로 나타나고 잇다. 환경친화성이 확보되지 않고서는 국내시장은 물론 해외시장에서도 경쟁력을 확보하기 어렵기 때문이다. ISO 14000의 인증 획득은 기업의 환경친화적 경영을 통한 환경성과 경쟁력확보의 수단으로 자리잡아가고 있다. 환경경영체제 인증의 획득여부가 기업의 지속적 성장과 직결된다는 것을 국제적 동향을 통해서 알 수 있었다. 또한 환경경영체제 인증 획득에 소요되는 비용 부담보다는 인증 획득과 환경경영에서 오는 장점을 고려해야 할 때임을 기업사례를 통해 이해할 수 있었다. 환경문제에 대한 기업의 자세는 환경보전과 기업이윤 사이를 상충관계로 보는 고정관념에서 탈피, 환경경영을 위한 투자가 비용이 아니라 기업의 가치를 높이고 기회를 제공한다는 투자의 의미로 정착해가야 할 것이다. 본 논문은 ISO 14000의 그 의미와 도입 실태, 국제적 동향, 그리고 ISO 14001을 도입하여 실제운용하고 있는 기업의 사례를 통한 효과분석을 통해서 우리나라 기업의 환경경영체제에 대한 그간의 소극적 자세에서 적극적자세로의 전환을 유도할 뿐 만 아니라 환경경영체제 인증을 확산시키고자 하는데 그 목적이 있다.

The ISO issued the first standard for environmental management standard(EMS) in 1993. This standard provide for elements of an effective environmental management system and can also help companies ingrain effective environmental management practice into their overall business operations. ISO 14001 is predicted to become the leading voluntary environmental management system standard. Companies selling products and services internationally and domestically will also be affected by publication of this standard. Especially, this new environmental management standards are fast becoming a condition for doing global business because it can be acted with trade barriers. Actually, an automobile companies of America including Ford and GM require their subcontracting companies to gain the recognition of ISO 14001. The purpose of this paper is to investigate the ISO 14000 and its application of Korean firms focusing on environmental management system(EMS). This paper proceeds to present the effective alternatives through analysing the existing Korean firms which has established EMS. Korean firms should adopt EMS not for the enhancement of corporate image but for the purpose of strategic competitive advantage.

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