The Study of the Aternative Boadcasting System: in the Case of the Channel 4 in Britain

대안적 방송제작시스템 연구 : 영국 채널4의 외주제작시스템을 중심으로

  • Published : 2001.11.30

Abstract

In this article, Channel 4 in Britain is the main theme since its alternative broadcasting system can shed the light to the Korean case. Korea is getting into the era of multimedia and including webcastings there are over thousands channels are available. However the infra-structure fur the broadcasting contents never seems to be matured to match its need. Instead Korean production system is rather vertically integrated into the Networks(KBS, MBC and SBS) which oligopolise the broadcasting in terms of supply. Even though 'Program Quota Regulation' has been established under the new Broadcasting Art(1999), the old habits die hard and still the independent producers have the unfair relationships with the Networks. Under this circumstance, Channel 4 can be the good example to show how well the alternative system can serve to the diversity of broadcasting and the taste of the minority. Channel 4 took almost 20 years to establish since there were enormous amount of debates about its public missions, ideal broadcasting system, whom it should serve for, etc. between all the social sectors including the independent producers. The social agreement was reached on the point that the new broadcaster should not produce but publish and it is called the 'publishing broadcaster'. In this sense, it can be managed effectively with comparatively little fund and at the same time, it can always have all different sorts of contents as well as genres very freely through 'commissioning process' or buying programs from even the most innovative producers. The 'commissioning process' is one of the key points which makes the Channel 4 so unique. The commissioning process is literally open to anybody, in particular, to the small scale producers with much innovative ideas. Channel 4 will support financially as well as with facilities and human resource to produce the program once after their program idea is accepted by the commissioning editor. Even better side of Channel 4 is about their financial success. From the beginning, the 'funding formula' helped in great deal to make the Channel 4 doing all sorts of innovative experiments. The history of 'funding formula' and its contribution are explained in the article, too. With all this effort, the article is hoped to bring discussion about the alternative broadcasting system which might help to prepare the new era of broadcasting.

본 글은 영국의 채널4라는 방송사의 설립의 역사적 배경, 이론적 배경 그리고, 그 재정과 경영문제, 나아가 실제 외주제작 과정에 이르는 모든 주요 이슈들을 심층 연구한 것이다. 다채널.다매체 시대를 실현시켜주는 가장 중요한 축으로서의 컨텐츠 문제가 지속적으로 해결되지 않고 있는 한국의 상황에서 모든 프로그램을 외주제작 프로그램으로 방영하는 출판형 방송사인 채널4가 하나의 대안을 제시할 수 있다고 생각했기 때문이다. 채널4는 기존의 방송제도내에서는 해결될 수 없는 다양한 소수집단의 이해를 반영하고 실험정신이 강한 프로그램을 편성함으로써 방송의 다양성을 실현해야 한다는 임무를 가지고 태어났다. 이러한 임무를 실현하기 위해서는 새로운 채널을 기존 방송사가 운영하지 말고 독립제작사를 비롯한 다양한 집단에 의한 참여가 가능한 방식을 찾아야 한다고 보았던 것이다. 이 결과로서 채널4는 스스로 제작은 하지 않으면서 프로그램을 구입하거나 외주제작하는 과정을 통해 방송하는 출판사형 방송사로 운영되고 있다. 본 연구에서는 외주제작 과정에 대한 문제를 집중 조명함으로써 현재 경직되어 있는 우리나라 외주제작시장에 시사점을 찾고자하였으며, 동시에 채널4의 재정과 경영상태 분석을 통해 이상적인 방송에 대한 현실적인 구현방안에 대해서도 배울 바를 찾고자 하였다.

Keywords