THE PRELIMINARY STUDY ON THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE-BEHAVIORAL GROUP THERAPY FOR SCHOOL BULLIED

집단 따돌림 피해학생을 대상으로 한 인지행동적 집단치료 개발을 위한 예비 연구

  • Lee, Ju-Hyun (Department of Psychiatry, College of Medicine, Hallym University, Kangdong Scared Heart hospital) ;
  • Shin, Jee-Yong (Department of Psychiatry, College of Medicine, Hallym University, Kangdong Scared Heart hospital) ;
  • Yeon, Byeong-Kil (Department of Psychiatry, College of Medicine, Hallym University, Kangdong Scared Heart hospital) ;
  • Han, Chang-Hwan (Department of Psychiatry, College of Medicine, Hallym University, Kangdong Scared Heart hospital)
  • 이주현 (한림대학교 의과대학 강동성심병원 정신과학교실) ;
  • 신지용 (한림대학교 의과대학 강동성심병원 정신과학교실) ;
  • 연병길 (한림대학교 의과대학 강동성심병원 정신과학교실) ;
  • 한창환 (한림대학교 의과대학 강동성심병원 정신과학교실)
  • Published : 2000.12.30

Abstract

Bullying is the intentional, unprovoked abuse of power by one or more children to inflict pain on or cause distress to another child on repeated occasions. Bullying can be considered to be a form of child abuse:peer abuse. Victims suffer adverse effects in the short and long term. If bullying is regarded as a form of abuse then professionals have a duty to detect it, take it seriously, and ensure that it is deal with to reduce the child's suffering and minimize the potential long term effects. This study is aimed preliminarily the development of cognitive behavioral group therapy for school bullied. 202 normal middle school freshman responded to self report scales- Offer's Self-Image Questionnaire-Revised, Children's Depression Inventory, Spielberger State/Trait Anxiety scale, and Defining Issues Test. The data were analyzed with Pearson's correlation to test the relationship among the above 4 variables. Self Image, depression, and anxiety were correlated strongly each other. But moral development was not correlated with self image, depression, and anxiety. Five school bullied students were referred by their teacher for school maladjustment. The author tried 12 sessions of Cognitive-Behavioral group therapy and assessed their behaviors pre- and post intervention by above 4 scales. There were no significant different intervention effects statistically. But It is meaningful that improvement of psychological mindedness in diary written by subject in treatment sessions

본 연구는 집단 따돌림 피해학생을 대상으로 시행한 인지행동적 집단치료의 개발을 위한 예비 연구이다. 정상적인 중학교 1학년 학생 202명에게 도덕발달수준척도, 오퍼 자아상척도, 우울 및 상태 ${\cdot}$ 특성불안척도의 분포와 상관관계를 조사하였다. 자아상과 우울, 불안은 서로 강한 상관관계를 보였으나, 도덕발달과는 상관관계를 보이지 않았다. 이는 도덕발달이 정서에 크게 영향받지 않고 인지 발달적 과정에 의존하는 것을 시사한다. 그리고 교사의 관찰에 의해 집단 따돌림 피해를 받으면서 학교 적응에 어려움을 보이는 중학교 1학년 학생 5명의 도덕발달수준척도, 오퍼 자아상척도, 우울 및 상태 ${\cdot}$ 특성불안척도는 전체 집단과 유의한 차이를 보이지 않았다. 이 피해학생들을 대상으로 12회에 걸쳐 인지적 집단 정신치료를 시행하고, 치료 전후에 상기 4가지 척도의 변화를 평가하여 효용성을 검정하였으나 통계학적으로 유의한 변화는 없었다. 그러나 참가 학생들이 치료 기간 중에 기재한 일기에서 확인되는 심리적 마음자세(psychological mindedness)의 향상과 담임 교사의 긍정적인 평가보고는 의미있는 것으로 생각되었다.

Keywords