Vocational Guidance Program Development for Course Selection to Activate Vocational Education

직업 교육 활성화를 위한 전공 진로 지도 프로그램 개발

  • 박성종 (대천대학 전기전산학부) ;
  • 한명석 (대천대학 전기전산학부) ;
  • 김갑일 (명지대학교 전기정보제어공학부)
  • Published : 2000.12.01

Abstract

To survive in the highly competitive environment, a vocational education institution must offer its students an attractive system of competency based vocational education. A first-term freshman at university and college should also be allowed to adjust the course selection Early exposure within one or more fields of study creates a high level of enthusiasm which helps students maintain their motivation. It also helps students decide if course selection is right for career choice and they should be provided a large number of diverse occupational opportunities later In this paper, we discuss how to activate the vocational education. Also we developed vocational guidance program for course selection through the subject for vocational guidance and the learning map for learning plan. This program was assessed through the survey on opinions of freshman.

경쟁 사회에서 생존을 위해 직업 교육기관은 학생들에게 능력 중심 직업 교육을 실시하여야 하며 직업 분야 진로 선택의 문제를 해결하기 위해서는 체계적인 진로 지도 프로그램이 개발되어야 한다. 대학 1학년 학생들에게 미래의 직업 분야에 적응할 수 있도록 원활한 전공 선택과 전공 교과 학습 상담을 위한 진로 지도가 필요하다. 직업 분야 관련 과목의 조기 학습은 학생들의 학습 동기 유발에 매우 중요하며 이를 통해 학생들은 장래 직업 선택과 다양한 직업 분야의 진로 정보를 제공받게 된다. 본 연구에서는 진로 지도 교과목 개발과 학습 계획을 위한 learning map을 통하여 교육 수요자 스스로 학습 계획을 세우고 대학 과정의 특정 직업 관련 지식의 획득과 장래 직업 준비를 위한 전공 진로 지도 프로그램을 개발하였다. 설문지를 통하여 그 타당성을 검증함으로서 장래 직업 분야에서 유용한 직업인이 될 수 있도록 직업 교육 활성화 방안을 제시하였다.

Keywords