Determination of the Educational Objectives and the Outcomes of the Program for Preparing ABEEK Accreditation

ABEEK 인증을 대비한 프로그램 교육목적 및 학습성과 설정

  • Park Kang (School of Mechanical Engineering of Myong Ji University) ;
  • Kim Jung-Kuk (School of Electrical Information Communication of Myong Ji University) ;
  • Park Jae-Hyun (School of Electrical Information Communication of Myong Ji University)
  • 박강 (명지대학교 기계공학부) ;
  • 김정국 (명지대학교 전자정보통신공학부) ;
  • 박재현 (명지대학교 전자정보통신공학부)
  • Published : 2000.12.01

Abstract

Even though Accreditation Board of Engineering Education in Korea (ABEEK) started its accreditation procedures, the faculty still have difficulties in preparing the accreditation because there are little practical examples of the preparing procedure. This paper explains the practical procedure to determine the educational objectives and the outcomes, which is the first part of the accreditation preparing procedure. The educational objectives of the program should be expressed by the specific and assessable sentences and their contents should comply with the demands of the educational community, the objectives of the educational institute, and the characteristics of the program. The program outcomes consist of 12 outcomes from ABEEK and additional outcomes that reflect the characteristics of the program. Since the educational objectives and the outcomes should have the full connection among the objectives of the institute and the course objectives, the relationships among them should be checked using the relationship analysis matrix.

한국공학교육인증원이 발족되어 각 프로그램에 대한 인증작업이 시작되었으나 이를 준비해야 하는 교수진들은 인증 준비절차에 대한 실무적인 사례가 부족하여 많은 어려움을 겪고 있는 실정이다. 본 논문은 전체 인증 준비과정 중에서 프로그램 교육목적과 학습성과를 선정하는 과정을 구체적으로 제시하고자 한다. 프로그램 교육목적은 교육수요자들의 요구, 교육기관의 교육목적 및 특성, 프로그램별 특성을 반영한 구체적이고 평가 가능한 목적이어야 한다. 프로그램 학습성과는 한국공학교육인증원이 제시한 12가지 학습성과에 프로그램의 특성에 맞는 학습성과를 추가하여 완성하였다. 프로그램 교육목적과 학습성과는 각 과목의 교육목적 및 교육기관의 교육목적들 간에 서로 연관성이 확보되어야 하므로 상관관계분석표를 통하여 연관성을 확인하였다.

Keywords