A Study on the Education Method Using Studio Class

Studio Class를 활용한 교육 방법에 대한 사례 연구

  • Kim Hyeong-Seok (Division of Information & Technology Eng., Soonchunhyang University) ;
  • Park Jun-Seok (Division of Information & Technology Eng., Soonchunhyang University) ;
  • Ahn Dal (Division of Information & Technology Eng., Soonchunhyang University) ;
  • Kim Sun-Hyung (Division of Information & Technology Eng., Soonchunhyang University)
  • 김형석 (순천향대학교 정보기술공학부) ;
  • 박준석 (순천향대학교 정보기술공학부) ;
  • 안달 (순천향대학교 정보기술공학부) ;
  • 김선형 (순천향대학교 정보기술공학부)
  • Published : 2000.06.01

Abstract

In this paper, we are trying to explain an education method using the studio class where a lecturer can teach the theoretical approach for goals of theme, simulation for the theoretical results by using commercial CAD tools, and experiments for the simulation and design results. In order to apply the education skill using studio class to electrical engineering field efficiently, the theoretical approach, simulation procedure, and experiments should be coincided with each other. In this paper, the design procedure of low pass filter for undergraduate and graduate is chosen as an example of studio class In order to show the validity of the proposed education method. By considering the example, the efficiency of the method will be discussed.

본 연구에서는 하나의 주제에 대한 교육 충실도를 높이기 위해 해석적인 수식전개에 바탕을 둔 이론 강의, 상용 소프트웨어를 이용한 수치 시뮬레이션, 그리고 계산 결과를 기초로 얻어진 설계 모델들에 대하여 제작과 실험을 통해 얻어진 결과를 수치계산 결과와 비교 검토의 세가지 접근 방법을 병행할 수 있는 장소를 일컫는 studio class를 활용한 교육방법에 대하여 전자공학교육 분야의 사례연구를 통해 설명하고자 한다. 초고주파 수동소자의 하나인 저역통과여파기에 대해 studio class 개념의 교육과정을 학부생 및 대학원생에게 적용한 결과를 하나의 사례로 들어 국내의 교육환경에 적합한 studio class 교수법에 대한 효과와 학생들의 전문지식 습득에 대한 이해도의 효율성에 대하여 고찰하고자 한다.

Keywords