Design of the Adaptable Turtle World

적응형 거북 세계의 설계

  • 김성백 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김철민 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이정훈 (제주대학교 전산통계학과)
  • Received : 2000.08.10
  • Accepted : 2000.09.22
  • Published : 2000.11.30

Abstract

Educational programming languages help learners to easily understand and use computer system itself. They also enhance the reasoning power and the contemplative faculty of learners. However, in spite of the importance of educational programming languages in education, there has not been much research and development on them compared with general purpose programming languages. In this paper, we propose and examine a new educational programming environment TWo (Turtle World) which is designed for learners to utilize the recent information technologies. Aimed at being used as a learning and working tool for multimedia programming and processing, TWo is a web-based reflective object-oriented Hangul programming environment which provides each learner with the learning environment according to his intellectual ability to learn.

교육용 프로그래밍 언어의 교육적 활용은 컴퓨터 자체를 쉽게 이해하고 활용하는 데 도움이 될 뿐만 아니라 학습자의 논리력과 사고력을 신장시켜 준다. 교육용 프로그래밍 언어의 이러한 역할에도 불구하고 그에 대한 연구나 개발은 범용의 프로그래밍 언어에 비해 매우 미비하다. 본 논문에서는 컴퓨터와 정보 기술의 발달을 반영하여 설계한 새로운 교육용 프로그래밍 환경 TWo (Turtle World)를 제안하고 고찰한다. 멀티미디어 프로그래밍 학습 도구이자 멀티미디어 작업 도구로서의 실용적 활용을 목적으로 개발 중인 TWo는 반영(reflection) 개념을 도입하여 수준별 프로그래밍 학습 환경을 효과적으로 구성할 수 있게 지원하는 적응성 높은 웹 기반 객체 지향 한글 프로그래밍 환경이다.

Keywords