ARCS 학습동기화 모형을 적용한 영어 학습 웹 코스웨어의 설계 및 구현

Design and Implementation of Web-Based English Learning Courseware for applying for the ARCS Motivation Model

  • 임유택 (신라대학교 교육대학원 컴퓨터교육과) ;
  • 정재열 (신라대학교 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2000.08.14
  • 심사 : 2000.09.29
  • 발행 : 2000.11.30

초록

본 연구에서는 Keller의 ARCS 모형이라 불리는 체제적 접근 방법을 통하여 영어학습용 웹 코스웨어를 개발하여 동기유발 속성을 개선시켜 주는데 그 목적이 있다. Keller의 ARCS 동기 모형에는 네 개의 요소- 주의력, 관련성, 자신감, 만족감 -가 있다. 이 네 요소들의 웹 코스웨어에 대한 전략적 적용은 보다 효율적이고 체제적인 영어회화 학습을 가능하게 할 것이다. 본 연구를 설계하고 구현하기 위하여 ASP(Active Server Page)로 웹 페이지를 구성하였으며, 웹 서버로는 Personal web server를 사용하였고, 코스웨어를 저작하기 위한 도구로는 오쏘웨어를 이용하였다.

This study is to develop the web-based English learning courseware and improve the motivational attributes, with systematic methods called the ARCS model of Keller. There are four categories to the ARCS motivation model : Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction. Applying these four components to web-based courseware strategically will enable learners to be taught English conversation more effectively and more systematically. In order to implement this study, the main web pages are made of ASP(Active Server Page). Personal Web Server is used as the web sever and Authorware is employed as a courseware authoring tool.

키워드