Effect of NIE Program to Science-Related Attitude and Learning Achievement of Middle School Students

NIE 프로그램이 중학생들의 과학과 관련된 태도와 학업 성취도에 미치는 영향

  • 김숙영 (삼천중학교) ;
  • 최성희 (서울대학교 사범대학 지구과학교육과)
  • Published : 2000.08.30

Abstract

The purpose of this study is to develope and apply NIE programs related to sub-chapter 'The Change of Weather and Circulation of Water' in 2nd grade science text book of middle school, and thereby to investigate the effects of NIE approach on science-related attitude and teaming achievement of students, and interaction between treatment methods and students' learning ability. Subjects consisted of 2nd grade students of four classes in a girls middle school located at the southern part of Seoul. Four classes were divided into experimental and control groups by two classes randomly. The experimental groups have been instructed on the related-general concepts for six times and then received seven NIE programs developed by researcher for seven times. The control groups have received the instruction through the conventional teaching method. The NIE learning has been progressed following the steps using in the Iowa Chautaugua Program, e.g. invite, explore, propose explanation and solutions, and take action. NIE programs, e.g. project studying, topic studying and a crossword puzzle have been developed and applied using 'science first' approach of the STS instruction. Twenty questions related to social implications of science and leisure interest in science within seven frameworks of TOSRA have been used in this study as an evaluation instrument of science-related attitude. Learning achievement has been evaluated using an instrument developed by researcher. The results of this study can be summarized as follows. (1) NIE approach was more effective in progressing learning achievement of middle school students than conventional teaching method (p<.01). (2) Experimental groups show statistically significant improvement on science-related attitude than control groups (p<.01). There were no significant interactions between treatment methods and students' learning ability on learning achievement and leisure interest in science. The NIE approach were more effective than the conventional one on social implications of science, especially to low ability students.

이 연구의 목적은 중학교 2학년 물의 순환과 일기의 변화 단원에 대해 STS의 한 방법인NIE 수업자료를 개발하여 학생들에게 처치한 후, NIE가 학업 성취도와 과학 관련 태도에 미치는 효과를 조사하고 학습 방법과 학생들의 학업 능력 수준간의 상호 작용 효과를 알아보고자 하는 것이다. 연구대상은 서울시 동작구에 소재한 여자 중학교 2학년 4개 반을 임의로 선정했고, 학급별로 실험집단과 통제집단에 2학급씩 무작위로 배치하였다. 실험 집단에서는 교사가 관련 개념을 6차시동안 간략하게 강의하고 나머지 7차시동안 개발한 NIE 수업자료로 수업하였고, 통제 집단에서는 전통적인 교과서 위주의 강의식 수업을 하였다. NIE 수업은 Iowa Chautauqua Program에서 활용한 문제로의 초대, 탐색 , 설명, 해결방안의 제시 단계에 따라 진행하였고, STS 학습 지도 전략 중 과학에서 출발하는 접근법으로 프로젝트학습, 토픽학습, 낱말 맞추기 퍼즐 등의 NIE 수업자료를 개발 활용하였다. 학업 성취도 검사 도구는 차시별 수업 목표를 고려하여 연구자가 개발하였고, 과학 관련 태도 검사 도구는 TOSRA의 7가지 영역 중 두 영역, 즉 과학의 사회적 의미와 과학에 대한 흥미적 관심에 해당하는 20문항을 사용하였다. 연구 결과에 의하면, NIE 자료를 활용한 수업이 교과서 위주의 전통적인 수업에 비해 학생들의 학업 성취도를 향상시키는데 효과적이었다(P<.01). 또한, 과학과 관련된 학생들의 태도 변화에 있어서도 실험집단이 통제집단보다 통계적으로 유의미한 성취도의 우위를 보이는 것으로 나타났다(P<.01). 학습 방법과 학생들의 성취 수준간의 상호 작용 효과를 알아본 결과 학업 성취도와 과학에 대한 흥미적 관심의 경우에는 주목할 만한 상호 작용 효과는 나타나지 않았으나, 과학의 사회적 의미에 대한 태도에 있어서는 NIE 수업 방법이 전통적인 수업 방법에 비해 하위 집단의 태도를 보다 더 긍정적으로 함양시킨 결과를 유도했다.

Keywords

References

  1. 교육부 검정 중학교 과학2 공구영;김진규;이광만;허동;김택종;정문호;이기성;김병국;안태근;김영국;김수웅;정익현;박병훈
  2. 한국과학교육학회지 v.15 STS 프로그램이 중학생들의 과학에 관련된 태도에 미치는 효과 권용주;정완호;김영신
  3. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학교 생물 STS 학습지도자료 권희진
  4. 한국교원대학교 석사학위 논문 초등학교 6학년 아동들의 환경보전 교육을 위한 STS 교수-학습 모형의 적용 김관수
  5. 한국교원대학교 석사학위논문 중학교 과학수업에서 STS 수업모형의 적용효과 김인희
  6. 과학교육 no.2월호 신문을 활용한 (NIE) 과학 교육의 방향 우문숙
  7. 과학교육 no.9월호 NIE를 활용한 STS 교재 개발 이경호
  8. 서울대학교 박사학위논문 협동 학습이 중학생의 과학 지식, 탐구 능력 및 학습 환경 인식에 미치는 효과 이양락
  9. 교육, 심리, 사회 연구를 위한 통계방법 임인재
  10. 과학-기술-사회와 과학교육 조희형
  11. 물리교육 v.13 STS 수업방법과 전통적 수업방법에 의한 중학교 학생들의 과학 성취도 및 과학과 관련된 태도 변화에 관한 연구 최경희;김추령
  12. Science and Technology Education for the Middle years: Frameworks for Curriculum and Instruction BSCS
  13. Australian Council for Educational Research Test of science-related attitude: Handbook Fraser, B. J.
  14. What research says to the science teacher v.3 Harms, N. C.;Yager, R. E.
  15. Journal of Research in Science Teaching v.27 The science-technology-society movement in science education: A critique of the reform process Hart, E. P.;Robottom, I. M.
  16. School Review v.68 no.244 Resource or Courses? Contrasting approaches to the introduction of industry and technology to the secondary curriculums Holman, J.
  17. Dissertation Abstracts International v.49 The effect of Teaching Strategies on the Aquistition and Retention of Knowledge: An Exploratory Quasi-experimental study using a Science/Technology/Society teaching strategy versus a physical science students Mesaros, R. A.
  18. Unpublished Paper Analysis of student outcomes in ninth grade physical science/technology/society focus versus one taught with a textbook orientation Myers, L. H.
  19. Journal of Research in Science Teaching v.28 The effects of infusing STS vignettes into the genesis unit of biology on learner outcomes in STS and genetics: A report of two investigations Rubba, P. A.;McGuyer, M.;Wahluen, T.M.
  20. Iowa Science Teacher Journal v.27 Instructional Outcomes Changes with STS Yager, R. E.
  21. Unpublied paper The Iowa Chautauqau Program: What assessment results indicate about STS instruction Yager,R.E.;Myers, L.H.;Blunck, S.M.;McComes Ⅲ, W.F.
  22. Unpublished paper The effect of an STS approach on achievement and attitudes of studensts in grades four through nine Yager, R. E.;Tamir, P.;Mackinnu