Journal of The Korean Association For Science Education (한국과학교육학회지)
- Volume 20 Issue 3
- /
- Pages.421-431
- /
- 2000
- /
- 1226-5187(pISSN)
- /
- 2288-8489(eISSN)
The Effects of Portfolio Instruction on the Creativity and Scientific Inquiry Ability of Students in Elementary Science Classroom
초등 과학 수업에서 포트폴리오 수업이 학생들의 창의성과 과학 탐구능력에 미치는 영향
- Han, Se-Ran (Seoul Younghee Elementary School) ;
- Kwon, Chi-Soon (Seoul National University of Education) ;
- Kim, Chan-Jong (Chongju National University of Education)
- Published : 2000.09.30
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effects of portfolio instruction on the creativity and scientific inquiry ability of 6th-grade students in science classroom. Four classes were sampled from an urban elementary school in southern part of Seoul. Two classes were assigned to experimental group and the other two classes to control group. Portfolio instruction was administered to the experimental group for 10 weeks, and traditional instruction to the control group. Data on students' creativity and scientific inquiry ability were collected prior to and after the treatment for both groups. Students' perception on portfolio instruction was investigated with experimental group after the treatment. The results of this study are as follows: (1) Portfolio instruction had a significant positive effect on creativity; (2) Students' originality, one of sub-domain of creativity, showed marked increase after portfolio instruction; (3) Portfolio instruction had a significant positive effect on scientific inquiry ability; (4) Integrated inquiry ability, a sub-domain of inquiry ability, improved meaningfully after portfolio instruction; and (4) Students' perception on portfolio instruction is very positive.
본 연구의 목적은 초등학교 자연수업에 포트폴리오 활동을 적용할 때 학생들의 창의성과 과학 탐구능력에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 이를 위하여 서울 강남구의 한 초등학교 6학년에서 4학급을 표집하였으며, 이중 2학급은 실험집단에 나머지 2학급은 비교집단에 할당하였다. 10주 동안 실험집단은 포트폴리오 수업을, 비교집단은 전통적 수업을 실시하였다. 자료 수집을 위하여 창의성검사와 과학 탐구능력 검사를 사전검사와 사후검사로 실시하였으며, 실험집단은 포트폴리오 수업이 끝난 후 포트폴리오에 대한 인식 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 포트폴리오 수업은 학생들의 창의성 신장에 긍정적인 영향을 주었고, 창의성 검사의 하위 요소중에서 특히 독창성의 신장에 긍정적인 영향을 주었다. 둘째, 포트폴리오 수업은 학생들의 과학 탐구능력의 신장에 긍정적인 영향을 주었다. 과학 탐구능력의 하위 요소 중에서는 통합 탐구능력과 기초 탐구능력 모두에 긍정적인 영향을 주었다. 셋째, 실험지반 학생들의 포트폴리오에 대한 인식은 포트폴리오 수업활동의 효과, 태도 구성의 측면에서 긍정적이었다.
Keywords